De flyvende og de ansatte i check-in, gaten og på kontorerne i lufthavnen står sammen om fælles krav til politikerne.
Sorter skyer trækker sig i dag sammen over flyene, der står stille i de danske lufthavne.
I går meldte SAS, at 1700 danske ansatte kan se frem til en afskedigelse. I sidste uge gik Norwegians danske pilot- og kabineselskaber konkurs og dermed blev over 600 ansatte sendt ud i mørket. Og den 25. marts brugte handlingselskabet Menzies en brutal force majeure-regel til at sende mere end 200 medarbejdere hjem uden løn og uden varsel.
Afskedigelser og nedlukninger har startet en diskussion om luftfartens fremtid. Der er dem, der ser det som en naturlig konsekvens, at luftfartsindustrien bliver væsentlig mindre – eller måske endda forsvinder. Det kan være af miljøhensyn, eller fordi de har set lyset i benyttelsen af skype-møder. Men det kan stadig ikke lade sig gøre at sætte spørgsmålstegn ved branchens helt enorme betydning for samfundet.
Det fremgår med alt tydelighed af dagens forside på Politiken, hvor en forsker fra Oxford University sætter tal på branchen og de mange tusinde ansattes betydning for samfundet:
… luftfarten er desuden en af de absolutte vækstmotorer både i dansk og international økonomi, fordi den hele tiden genererer nye jobs omkring sig: mad til de rejsende, bagagehåndtering, restauranter, cafeer. Som sådan er der dømt krise med krise på. På globalt plan afhænger mere end 65 millioner jobs af flyindustrien, og lige nu er 25 millioner af dem i fare, vurderer International Air Transport Association (IATA). Politiken 29. april
Tror på luftfart og tror på de ansatte
Micha Jensen har arbejdet i luftfart i 14 år, og har været tillidsrepræsentant i 13 af dem. Hun tror på luftfart og på fremtiden. Men akkurat som andre i branchen, er hun og hendes kolleger pressede af omstændighederne:
– Vi går med samme frygt som mange andre. Der er nærmest nul indtægter, og vi ved at arbejdsgiverne regner på omkostningerne ved at bruge hjælpepakkerne kontra opsigelser eller helt at dreje nøglen om, fortæller Micha, der samtidig opfordrer politikerne til at have en mere langsigtet plan for særligt, udsatte brancher som luftfart.
Betina Thomsen er formand for HK Luftfart, og dermed for 2000 ansatte, der arbejder i lufthavnene. Det kan være informationsmedarbejderen, der dirigerer dig ud til den rigtige gate. Ham, der tjekker dig ind i flyet. Hende, der tjekker din bagage ind. Og alle de andre, der sidder i administrative stillinger i lufthavnene.
Betina Thomsen genkender det billede, som Micha ridser op. Formanden mener også, at der kan findes løsninger, hvis politikerne ønsker det. Hun peger blandt andet på de seks konkrete forslag, som FPU allerede har sendt til regeringen. Forslag, der blandt andet involverer at skabe sigtbarhed og tryghed ved at forlænge hjælpepakkerne
”Vi tror på luftfart. Vi tror på en fremtid. Men det kræver politiske løsninger. Vi støtter fuldt ud op om FPU’s løsningsforslag, og så må politikerne komme på banen, siger Betina Thomsen.
Har oplevet kriser før
De ansatte i luftfart kender til kriser og turbulens: Konkurser, fyringsrunder, finanskrisen og 11/9 har ramt luftfart hårdt, men hver eneste gang er det gået op ad igen efter et par år. Selvom dybden af krisen er enorm nu, så får det alligevel nogle af de garvede kræfter i branchen til at mane til besindighed
– Ro på. Det skal nok komme op at flyve igen. I stedet for at gå i panik, kan vi bruge tiden på at klæde medlemmer bedre på i form af kompetencegivende uddannelse., så de kommer styrket tilbage til deres job, siger Betina Thomsen, der har arbejdet 13 år i luftfart
Micha Jensen peger også på de løsninger, som Region Hovedstaden har tilbudt de SAS-ansatte. Og hun peger i dette hele taget på muligheder for at fastholde personalet indtil flyene for alvor kommer i luften igen
De flyvende og lufthavnspersonale i skæbnefællesskab
Det er luftfartsselskaberne, der skaber liv i lufthavnene, og det er de luftfartsansatte, der sørger for, at der kommer passagerer med flyene. Derfor er de ansatte bundet sammen i et skæbnefællesskab.
-Tilbage i 2015 under Ryanairsagen lavede vi i et bredt samarbejde en kampagne, der hedder Luftens Helte. Kampagnen involverede alle led i luftfart. og disse folks skæbne er, akkurat som i 2015, nu til debat, siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen og fortsætter:
– Det er nu vi skal stå sammen om luftfart. Det er vores kald, og det er en fuldstændig afgørende brik i det moderne samfund. FPU’erne og de ansatte i check-in, gaten og på kontorerne har meget til fælles, ikke mindst i forhold til den nuværende krise. FPU og HK Luftfart er hinandens bedste forudsætninger i en succesfuld dansk luftfartsbranche, afslutter Anders Mark Jensen, der ved at HK Luftfarts opbakning til løsningsforslagene er afgørende.