To store europæiske luftfartsselskaber vakte sidste efterår opsigt, da det indførte en ny prispolitik på håndbagage. Kort fortalt blev der lagt gebyr på håndbagage.
Nyheden vakte opsigt og også kritik, da det efterhånden betragtes som normalen, at den billigste billet hos luftfartsselskaber inkluderer et stykke gratis håndbagage, imens det derimod koster at tjekke bagage ind.
Den praksis blev nu vendt på hovedet, så det derimod blev økonomisk mere fordelagtigt at tjekke bagagen ind end at hive den med i kabinen.
Og selvom de fleste rejsende måske nok vil mene, at disse selskaber blot har fundet en ny gebyr-skrue, så viser erfaringer fra Københavns Lufthavn, at konceptet mindsker problemer med for meget håndbagage ombord på flyene.
Ændring hos selskaber
Netop for meget håndbagage på flyene bliver af ansatte i både lufthavne og luftfartsselskaber omtalt som en udfordring for blandt andet arbejdsmiljøet.
Særligt indenfor de seneste ti år har håndbagage skabt flere udfordringer, fortæller de ansatte.
Historisk har det nationale netværksselskaber tilladt sine passagerer både håndbagage og ind tjekket bagage uden særskilt afregning.
Men netop indenfor de senest ti år har hovedparten imidlertid fulgt i lavprisselskabernes fodspor og smit et gebyr på den ind tjekkede bagage på de billigste billettyper.
Det har gjort, at håndbagage er gået hen og blevet et konkurrenceparameter for flyselskaberne, når de sælger billetter via rejsesøgemaskiner, hvor det er den billigste billet, der giver højest rangering.
Problem for arbejdsmiljø
For de ansatte i både lufthavne og ombord på fly har billetterne været medvirkende til at passagererne i dag har meget mere håndbagage med ombord. Så meget håndbagage, at selvom reglerne for tilladt håndbagage overholdes, er der ikke plads i flyene.
Tim Heimann Larsen, arbejder for Menzies Aviation og er tillidsrepræsentant for HK-medarbejderne. Hvor han førhen oplevede, at det var vejret, overbookinger og forsinkelser, der gav de største udfordringer i arbejdsdagen, er det i dag håndbagagen.
»Vi oplever, at de rejsende sjældent har styr på, hvor meget bagage, de må have med. I andre tilfælde er der bare mere bagage, en der er plads til på flyet. Når vi så håndhæver reglerne i gaten, sker det til stor frustration for de rejsende,« siger Tim Larsen.
Han oplever at situationerne omkring håndbage især er problematiske for det psykiske arbejdsmiljø. Imens oplever groundpersonalet et øget pres på det fysiske arbejdsmiljø, når de må slæbe mange kilo håndbagage ved håndkraft fra gaten ud til flyet.
Læs mere om de arbejdsmiljømæssige udfordringer omkring håndbagage i denne artikel.
Bagagens vej gennem lufthavnen og ud på flyet
- Se hvordan håndbagagen kommer gennem lufthavnen og ud på flyet. Billederne viser helt normale dagligdagssituationer, hvor de ansatte i luftfart oplever presset.
- Security-ansatte udsættes for mange akavede løft og må også tage diskussioner med folk springer over check-in og tager alt deres bagage med igennem sikkerhedskontrollen.
- Personalet ved gaten skal forklare de intetanende og skuffede passagerer, at de ikke må boarde med et kamera, en taske og en trolley.
- Bagageportørerne bliver udsat for et enormt ekstra løftearbejde, når de skal håndtere den store mængde bagage, der ikke kan være inde i selve kabinen.
- De flyvende må også tage en tørn med bagage, og i sidste ende er det piloten, der står i dilemmaet mellem at komme af sted til tiden og have styr på sikkerheden.
- Det er mekanikernes ansvar at overhead-compartments (bagagerummet over passagerernes hoveder) er sat tilstrækkeligt fast af mekanikerne, så der opstår uheldige episoder, når de belastes af store mængder håndbagage
Gebyrer på håndbagage har effekt
Hos Københavns Lufthavne har man imidlertid noteret sig en ændring i mængden af håndbagage, hos de selskaber der er smidt et gebyr på håndbagagen:
»Nogle selskaber har ændret prisstrukturen, så det er blevet billigere at tjekke bagage ind, og dyrere at medbringe håndbagage. Det kan vi umiddelbart ser har stor effekt på fordelingen mellem håndbagage og ind tjekket bagage,« siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn og tilføjer:
»Og det reducerer problemer med for meget håndbagage i kabinen.«
Holder fast i gratis håndbagage
Hos Norwegian, der er gået i front på udbredelsen af lavprisbilletter på interkontinentale ruter, er man dog endnu ikke valgt at smide et gebyr på håndbagagen.
Kommunikationschef Andreas Hjørnholm gør det imidlertid klart, at selskabet tager udfordringerne alvorligt:
»Udfordringerne om håndbagage er noget, vi arbejder løbende på at forbedre. Men det er ikke en let løst problemstilling, fordi mange passagerer uanset foretrækker kun at rejse med håndbagage for at undgå at vente på den ind tjekkede bagage på destinationen,« siger han.
Og den filosofi lader de fleste europæiske selskaber fortsat til at abonnere på.
Lister fra diverse rejsesøgemaskiner viser således, at det i dag er det færreste selskaber, der lader dig tjekke en kuffert ind uden beregning, imens håndbagage fortsat kan medbringes gebyrfrit.