Travle dage i DAT: Folkemødet starter allerede i luften

Tusindvis af gæster til årets folkemøde på Bornholm finder vej til solskinsøen med fly. I alt forventer Danish Air Transport, DAT, som flyver samtlige ruter til øen at transportere cirka 15.000 passagerer til og fra øen onsdag til søndag.

I alt skal ni fly gennemføre 151 ruteflyvninger, to charterflyvninger og 47 såkaldte positioneringsflyvninger (tomflyvninger) på de fem dage, Folkemødet står på.

Det er ifølge DAT det største flyprogram nogensinde til Folkemødet.

Folkemødet starter allerede i luften - luftfart.nu
Caroline og Mie byder gæsterne velkommen i døren. Foto: MLT

Alene torsdag lander der 30 fly i den lille lufthavn nær byen Arnager uden for Rønne. Det første år DAT fløj til Folkemødet var i 2012 – dengang talte programmets travleste dag bare ti fly.

Særlig opgave for medarbejderne

Til at løfte opgaven er alt disponibelt mandskab i DAT kaldt til København. Her bor piloter og kabinepersonale, som ikke har hjemstavn i hovedstaden, sammen på hotel nær lufthavnen.

På netop den måde er Folkemødet også noget ganske særligt for medarbejderne i selskabet, fortæller tillidsrepræsentant Alexander Pedersen og formand for FPU-afdelingen DAT Cabin Union:

»I DAT flyver vi alt muligt over hele Europa, ja hele verden. Derfor kan der gå lang tid mellem vi mødes. Men denne ene gang om året er vi mange samlet om én opgave. Det er et fedt gensyn kollegaer. På den måde bliver det også en folkefest for os i DAT, selvom vi ikke er i Allinge,« siger han og tilføjer:

Folkemødet starter allerede i luften - luftfart.nu
DAT flyver over hele verden, men i folkemøde-ugen er alt disponibelt mandskab samlet om at flyve folkemøde-gæster til Bornholm. Foto: MLT

»Alle stiller op og giver en tørn, når der er folkemøde, fordi folk synes, det er sjovt. Først og fremmest at give folk en god start på Folkemødet, men også alt det sociale vi gør sammen. På lørdag vil vi for eksempel mødes og se landskampen sammen, og om aftenen går vi ud og spiser sammen.«

Legendarisk fly ind på folkemøde-afgange

Normalt flyver DAT med mindre propelfly af typen ATR72 på ruten København-Bornholm op til ni afgange dagligt. Men når det er folkemødetid, indsættes der større jetfly – heriblandt DAT’s MD83’er.

Normalt er DAT’s bornholmer-fly et mindre fly indrettet med 70-sæder. Under Folkemødet flyves der med flere store fly, for at få et trafikprogram til 15.000 passagerer til at hænge sammen. Foto: MLT

»Det er jo et legendarisk fly. Rungholm (Jesper Rungholm, direktør i DAT red.) købte det i 2010. Siden har det fløjet soldater til Kabul i Afghanistan og fløjet fodboldpokalen til VM i Brasilien – det er i øvrigt fra fodbold-turen flyet har sin røde farve, fordi Coca Cola var sponser,« siger Alexander Pedersen.

Med 172 sæder er flyet to og en halv gang større end ATR72-flyene, og med jetmotorer tilbagelægger flyet Rønne-turen hurtigere – bare 24 minutter fra hjulene slipper asfalten på Amager, til de rør asfalten på Bornholm.

”Det skal gå lidt tjept”

Kaffen er brygget på forhånd. Med kun otte minutter til rådighed for kaffeservering i luften skal alt være klappet og klar inden afgang, fortæller Alexander Pedersen. Foto: MLT

Det kræver minutiøs planlægning at få folkemøde-produktionen til at lykkes. Det gælder også i kabinen, fortæller Caroline, som er kabinechef på dagens fjerde flyvning til solskinsøen fra København:

»I luften har vi kun otte minutter til at servere kaffe og rydde af igen. Normalt kan vi både nå at give en kop, servere kaffen og et stykke chokolade på turen til Rønne, men her får passagererne koppen i døren sammen med et stykke chokolade. Det skal gå lidt tjept,« fortæller hun.

I alt tæller kabinebesætningen fire medlemmer – to i bag og to i front.

Trods travlhed gør Caroline og kollegaerne en dyd ud af at bruge de ledige sekunder på at tale med et par af passagererne. Foto: MLT

Om et øjeblik vil 172 forventningsfulde folkemødegæster strømme ombord. Caroline tjekker en sidste gang, at chokoladen og kaffekopperne står som de skal på bakkerne og stiller sig udenfor cockpitdøren sammen med hendes kollega Mie.

Folkemødet starter i flyet

Første passager træder over tærsklen til flyet. Med et smil og »velkommen til Bornholmer-flyet« får han en kaffekop og chokolade stukket i hånden.

Passagererne strømmer ind og hurtigt stiger temperaturen i den smalle kabine. Det er ikke tilladt at have APU’en, en lille motor i flyets hale, tændt, når flyet holder på jorden, så der er ingen køling.

På otte minutter skal Caroline og kollegaerne nå at skænke kaffe til 172 passagerer og rydde af igen. Foto: MLT

»Kan i holde varmen?« spøger Caroline med et smil, idet hun træder fra flyets galley (køkken) og ind i kabinen viftende med et safety-kort, som en var det en vifte.

»Det må gerne være lidt uformelt, for Folkemødet starter allerede i flyet. Der er free seating (passagererne må sidde hvor de vil), hvilket måske giver lidt trængsel og forvirring, men det gør også, at folk, der møder bekendte i lufthavnen, hvad mange jo gør, kan vælge at sidde sammen,« fortæller kabinechefen, da de sidste passagerer har fundet deres plads.

Hurtige som et Formel 1-pitstop

DAT’s røde MD80’er har fløjet alt fra soldater til fodboldpokal og chartergæster. Foto: MLT

Travlheden er der størst på udturen. De store fly flyver nemlig tomme retur til København. Søndag går strømmen så modsatte vej. Foruden København har DAT også enkelte flyvninger fra Billund, Karup og Aalborg.

Folkemøde-flyvningerne kræver ikke blot minutiøs planlægning for alle personalegrupper i DAT, men også i lufthavnen på Bornholm:

»Når det er travlest derovre, står de klar som var det et Formel 1-pitstop. De er lynhurtige til at losse flyet, så vi kan komme retur. Pladsen er også trang i lufthavnen, så det går ikke, vi holder der for længe,« siger Alexander Pedersen og tilføjer:

20 minutter efter starten fra København er Dueoddes hvide sandstrande i syne. Foto: MLT

»De har også en stor del af æren, når vi kan gennemføre folkemøde-flyvningerne uden forsinkelser.«

Tyve minutter efter starten i København kan Dueoddes brede, hvide strande anes ud ad vinduerne – vinden er i vest, så landing foregår på bane 29 – fra øst mod vest.

»Mine damer og herrer. Velkommen til Bornholm Bornholm Bornholm,« synger Caroline i mikrofonen fra klapsædet i gallyet.

»Tak for nu, på gensyn og rigtig godt Folkemøde.«

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev