Oversættelse: Hallur Helmsdal
Efter at have arbejdet for Atlantic Airways i fem år blev Irdi Fríðheim Mortensen fyret uden varsel og uden en konkret grund.
Det fortæller hun til den færøske avis Sosialurins webudgave, in.fo, efter at to medarbejderrepræsentanter for kabinepersonalets forening Súlan, der er en del af FPU, i sidste uge blev udsat for det samme.
Sagen om de to fyrede medarbejderrepræsentanter i Atlantic Airways er blevet præsenteret af ledelsen som både usædvanlig og sjælden. Det har fået flere tidligere medarbejdere valgt at stå frem.
Ifølge Jóhanna á Bergi, administrerende direktør i Atlantic Airways, kan fyringer i det færøske luftfartsselskab de sidste ti år tælles på én hånd.
»Det har jeg svært ved at tro. Uden nærmere betænkning kan jeg komme i tanke om syv fyringer de sidste tre år,« siger Irdi Fríðheim Mortensen til Sosialuion (in.fo).
Fyret uden varsel
Irdi Mortensen var ansat som kabinemedarbejder med base i København i fem år. Hun har gode minder om de første år hos selskabet, men så blev hun fyret uden varsel.
»17. marts i 2016 var jeg kabinechef på turen til Færøerne. Vi var lige landet, da chefen for kabinepersonalet kommer løbende og vil have mig med til et alvorligt møde. Derfra og uden nogen advarsel fik jeg blot at vide, ”du er fyret”,« husker hun.
Da Irdi Mortensen bad om en begrundelse for fyringen, fik hun intet svar.
Komisk nok blev hun forsikret om, at hun gjorde et godt arbejde, men blev samtidig bedt om at underskrive sin opsigelse. Irdi Fríðheim Mortensen ville gerne have sin daværende fagforening i Færøerne til at se på opsigelsen, før hun skrev under – men da ændrede tonen sig.
»Så tog han (ledelsens repræsentant på mødet red.) en stor mappe frem, klappede på den og sagde, at der var nok grunde til at fyre mig. Men på trods af jeg spurgte, hvilke eksempler han havde, ville han ikke sige noget konkret,« siger Irdi Mortensen.
Følte sig helt alene
Irdi trådte derefter ombord på flyet, hvor hun skulle have været kabinechef, men sad nu som almindelig passager.
»Kabinepersonalet, piloterne og jeg selv var helt chokerede. Vi har talt om det efterfølgende, og ærgrer os over, vi ikke ’groundede’ flyet, indtil sagen var blevet vurderet af den daværende fagforening. Jeg følte mig fuldstændig alene og uden en stærk støtte fra fagforeningen,« siger hun.
Det er også grunden til, at Irdi nu har valgt at træde frem, efter to kabinemedarbejdere led samme skæbne som hende selv i sidste uge.
»De er mine veninder, og jeg synes, det er uhørt, at de nu også skal gennem det her. Jeg savner, at personalet hos Atlantic Airways får bedre opbakning, så de står stærkere overfor ledelsen,« siger hun.
Flere fyret uden konkrete grunde
Ifølge Irdi virker det som om, Atlantic Airways gør alt i sin magt for at forhindre personalet i at stå stærkere i en forhandlingssituation.
»Vi har nu set flere eksempler på, at kolleger er blevet fyret, uden at ledelsen kommer med konkrete grunde. Det er ikke i orden,« siger hun og tilføjer:
»Nu, hvor FPU er med i sagen, håber jeg, at forhandlingerne bliver til det bedre for personalet, og at de kan føle sig sikre ved forhandlingsbordet.«
Som LUFTFART.nu tidligere har omtalt, valgte de kabineansatte i Atlantic Airways sammen med piloterne at træde ind i FPU i efteråret 2018. Dette skete med ønsket om at stå stærkere overfor ledelsen i selskabet.
”Tak for din opsigelse”
Irdi Fríðheim Mortensen er ikke den eneste, der har oplevet at få en kold skulder fra Atlantic Airways-ledelsen efter mange års tro tjeneste.
Nicolai Jensen husker Atlantic Airways som en god arbejdsplads. Det betød, at han gerne tog en ekstra vagt og udviste stor fleksibilitet i den freelance-stilling, han var ansat som hos selskabet i næsten fem år.
»Det var super, og jeg kunne rigtig godt lide Atlantic som arbejdsplads. Jeg var meget fleksibel, og tog gerne vagter med kort varsel,« siger han i dag til Sosialurins webmedie, in.fo.
Arbejdet i Atlantic Airways foregik sideløbende med Nicolai Jensens studier. Da han fik brug for at få lidt af den fleksibilitet igen, som han selv havde givet, skrev han en mail til selskabet. I svaret han fik retur stod der: »Tak for din opsigelse«.
Dårlig stil fra selskabet
Sagen var den, at som freelancer skulle Nicolai Jensen tage mindst otte ugers sammenhængende vagter. Det faldt sammen med, at han skulle skrive sin bacheloropgave.
»Selvfølgelig har de ret til at opsige mig, da det var brud på kontrakten, men jeg ved, at der er flere, som har fået dispensation fra kontrakten i lignende tilfælde. Jeg synes, det var utroligt dårlig stil fra deres side, da jeg trods alt havde arbejdet der i næsten fem år, og altid været meget fleksibel overfor dem,« siger han.
Nicolai var endte i den situation, at han skulle vælge mellem at beholde sit job, eller at færdiggøre sin bacheloropgave og følte sig derfor modvilligt presset ud af sit job.
De erfarne bliver behandlet værre
Ifølge Nicolai Jensen virker det som om, Atlantic enten fyrer folk eller presser medarbejdere i sådan en situation, at de selv siger op. Det går udover dem, der har arbejdet længe nok til at have mod til at sætte krav til selskabet.
»Det virker meget mærkeligt, at folk, som har arbejdet der længst, bliver fyret sådan. Man skulle tro, at det er en fordel at have erfarne medarbejdere i sin stab. Den eneste forklaring, som kan få det her til at give mening, er, at de erfarne medarbejdere ikke er lige så bange for at stille krav,« siger han og tilføjer:
»De unge og uerfarne holder sig nemlig tilbage med at stille krav og vise utilfredshed. Så det virker nemmest for Atlantic Airways at skifte de ’besværlige’ medarbejdere ud med nogle, som er mere medgørlige.«
Turde ikke presse imod
Nicolai Jensen mener, at det specielt er personale med base i København og freelancere, som er dårligt stillet.
Han turde ikke selv presse imod, da han arbejdede hos Atlantic Airways. Derfor ønsker han at stå frem nu.
»Atlantic Airways siger, at de er klare til at forhandle (overenskomst red.), men nu har de opsagt personerne, der stod i front, som også er erfarne folk. Hvem skal man så forhandle med?« spørger han.
»Jeg har snakket med tre andre, som har fået lignende behandling, og derfor vil jeg gerne sætte fokus på dette,« siger Nicolai Jensen afslutningsvis.
Direktør forholder sig tavs
Redaktionen på LUFTFART.nu har kontaktet Jóhanna á Bergi, administrerende direktør i Atlantic Airways, og forelagt hende den kritik, som de tidligere ansatte nu fremfører. Samtidig har redaktionen spurgt ind til det faktum, at Jóhanna á Bergi til Sosialurin mandag i denne uge har hævdet, at antallet af fyrede medarbejdere de seneste ti år kan tælles på en hånd, men at flere tidligere ansatte anfægter dette synspunkt.
Jóhanna á Bergi har modtaget redaktionens forespørgsel, men er ikke vendt tilbage ved denne artikels udgivelse.
Artiklerne er oversat og redigeret til udgivelse på LUFTFART.nu med tilladelse fra redaktionen på Sosialurin. De oprindelige artikler er skrevet af Mortan Østerø, journalist, Sosialurin og In.fo.