Største Airbus A320neo-operatør ramt af flyveforbud

De indiske luftfartsmyndigheder har indført flyveforbud for Airbus A320neo-fly med den seneste variant af Pratt & Whitney 1100-motorer.

Forbuddet kommer efter tre hændelser med motornedbrud under flyvning, skriver Bloomberg.

Sagen vedrører motorer med en bestemt type pakning, der er identificeret som kilde til vibrationer.

EASA fastholder: Ingen farer

Meldingen kom fra de indiske luftfartsmyndigheder i går mandag, 12. marts, som imidlertid har valgt at gå enegang med et flyveforbud, skriver Bloomberg.

EASA – som er den primære myndighed for Airbus-fly – fastholder, at flyene er sikre, så længe ikke begge motorer er udstyret med den berørte pakningstype.

Meldingen fra de indiske myndigheders kommer efter en stribe afbrudte takeoffs og motornedbrud – senest i går mandag, 12. marts, hvor et Indigo A320-fly måtte nødlande i Ahmedabad, Indien, skriver FlightGlobal.

Årsagen var ifølge selskabet tekniske problemer med flyets motor nummer to.

Forbud rammer største A320neo operatør

To lignende hændelser fandt sted 24. februar og 5. marts i år. De implicerede fly tilhører henholdsvis GoAir og IndiGo.

Det indiske flyveforbud berører selskaberne GoAir og Indigo – sidstnævnte er både første og største operatør af flytypen. I alt skal forbuddet berøre 11 fly, oplyser Bloomberg, men dette antal vil kunne nedbringes ved at bytte rundt på motorer.

Pratt & Whitney oplyser, at man inden juni forventer at have udbedret problemerne.

Det statsejede Air India er derimod ikke berørt, da selskabets fly er monteret med CFM-motorer – samme motortype som blandt andre SAS har valgt til sine Airbus A320neo-fly.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev