Søfartsfagforening: Dansk Metal går efter overenskomster inden for søfart og luftfart for at sikre politisk indflydelse

Dansk Metal går efter andre fagforeninger inden for søfart og luftfart, fordi de vil sikre sig politisk indflydelse. Sådan lyder det fra fagforeningen Lederne Søfart, der ikke kan afvise en konflikt på søfartsområdet, hvis Dansk Metal forhandler overenskomst for Lederne Søfarts medlemmer.

Flyvebranchens Personale Union (FPU) er ikke den eneste fagforening, der i øjeblikket har uoverensstemmelser med Dansk Metal, når det kommer til, hvilken fagforening der har ret til at overenskomstdække hvilket område.

En stor konflikt kan være på vej på søfartsområdet på grund af Dansk Metal. Det fortæller Jens Marquard Sørensen, der er formand for Ledernes Søfart, som repræsenterer omkring 1400 navigatører i den danske handelsflåde.

I dag er Dansk Metal og Lederne Søfart forhandlingspart for hver sin overenskomst inden for søfartsområdet, men Danske Rederier, arbejdsgiverorganisationen for dansk skibsfart, har besluttet at slå de to overenskomster sammen og ønsker Dansk Metal som forhandlingspart. Konsekvensen af fusionen vil være, at Dansk Metal kommer til at forhandle overenskomst på vegne af Lederne Søfarts medlemmer.

”Lederne Søfart organiserer over 80 procent af alle danske navigatører. Det er mig, der har medlemmerne, som Metal vil forhandle løn- og arbejdsvilkår for. Det er helt uholdbart og et direkte og alvorligt brud på spillereglerne på det danske arbejdsmarked,” siger Jens Marquard Sørensen.

”Vi er ikke interesseret i konflikt. Vi er interesseret i dialog og forhandling med Danske Rederier. Hvis de fortsat ignorerer os som den største fagforening på området, må vi nøje overveje vores næste skridt.”

’Dansk Metal går efter hele logistikområdet

Både FPU og Lederne Søfart er fagforeninger, der er specialiserede inden for hver deres felt af henholdsvis piloter/kabineansatte og navigatører i søfartsbranchen. Begge foreninger har oplevet, at Dansk Metal forsøger at bevæge sig ind på deres områder.

FPU begyndte blandt andet en grænsesag mod Dansk Metal, efter at Dansk Metal sidste år begyndte at organisere inden for de flyvendes område. FPU har også kritiseret Dansk Metal for at lave en dumping-overenskomst for piloterne i Mærsks nye cargoselskab.

Ifølge Jens Marquard Sørensen er der en klar sammenhæng mellem Dansk Metals ageren over for FPU og Lederne Søfart.

”Dansk Metal er ude efter hele logistiksektoren. For dem handler det ikke om overenskomster eller at sikre medlemmernes arbejdsforhold. De vil have logistik, fordi det er et område i vækst, og de vil have den politiske indflydelse. I det øjeblik man har overenskomst på et område, kan man gå ind på Christiansborg og få indflydelse. Det er det, de skal bruge vores overenskomster til. De gør det ikke for medlemmerne,” siger Jens Marquard Sørensen.

”Vi oplevede det første gang for seks år siden, hvor Dansk Metal overtog en overenskomst fra os. Vi kan se, at de gør det samme i flybranchen. De lønreduktioner, de giver i flybranchen, er de samme, som de giver inden for søfart. Dansk Metal øger arbejdstiden og reducerer lønnen, og de får indskrevet, at alle overenskomster skal indgås med Dansk Metal fremover.”

Frygter ikke at miste medlemmer

Danmark har verdens femte største handelsflåde, og hvis medlemmerne i Lederne Søfart igangsætter en konflikt, vil effekten ifølge Jens Marquard Sørensen svare til, at British Airways, KLM, Lufthansa, SAS og Air France alle strejkede på samme tid.

”Jeg vil gerne undgå en konflikt, og vi er interesseret i at have en dialog med arbejdsgiver. Det er den stabile løsning, men i det øjeblik arbejdsgiver ikke taler med de ansatte og deres fagforening længere, ender vi i en situation, der ikke reflekterer de ansattes behov,” siger Jens Marquard Sørensen.

Adspurgt hvorvidt det handler om en kamp om medlemmer, fortæller Jens Marquard Sørensen, at Lederne Søfart ikke frygter at tabe medlemmer, hvis Dansk Metal skulle overtage overenskomsten.

”Dansk Metal overtog en af vores overenskomster for seks år siden, men 80 procent af de ansatte på den overenskomst er stadig medlemmer hos os. Det er vigtigt at holde fast i, at den her sag handler om vores medlemmers ret til at blive hørt. Overenskomster skal indgås med de ansatte og ikke med en fagforening, der ikke repræsenterer dem,” siger Jens Marquard Sørensen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev