Det kan være svært at gennemskue, hvilke flyselskaber der har aftaler om ordnede vilkår for piloter og kabineansatte. Luftfart.Nu har derfor lavet en oversigt over, hvilke danske og internationale flyselskaber der har overenskomst, så danskerne kan orientere sig, inden de flyver afsted.
“Luftfart er en branche med mange kreative flyselskaber, der gør brug af atypiske arbejdsforhold, rekrutteringsselskaber, udflagning og falske selvstændige. Vilkårene i luftfart er under pres, og derfor vil vi gerne gøre det let for de rejsende at danne sig et overblik over, hvilke selskaber der har overenskomstsikrede vilkår,” siger Anders Mark Jensen, nærstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU).
Listen er udarbejdet af Flyvebranchens Personale Union (FPU) i samarbejde med European Transport Workers’ Federation (ETF) og European Cockpit Association (ECA), der har overblikket over internationale selskaber.
“Med denne liste kan forbrugeren få et overblik over, hvem der har overenskomst. En overenskomst betyder, at der er ordnede regler for løn, pension, barsel, arbejdsvilkår, ferie og en række andre ting som juridisk beskyttelse og medindflydelse. Vi har desværre set mange eksempler på selskaber, der presser vilkårene eller nægter at tegne overenskomst. Fagforeninger kæmper hårdt for at sikre overenskomster, og derfor vil vi gerne gøre de rejsende opmærksomme på, hvordan situation i luftfart er,” siger Anders Mark Jensen.
Selskaber med og uden overenskomst
Internationale flyselskaber | Overenskomst |
Aeroflot | JA |
Air Baltic | JA |
Air Canada | JA |
Air China | JA |
Air France | JA |
Air Greenland | JA |
Air Serbia | JA |
Atlantic Airways | JA |
Austrian Airlines | JA |
British Airways | JA |
Brussels Airlines | JA |
Croatia Airlines | JA |
Czech Airlines | JA |
EasyJet | JA |
Egypt Air | JA |
Emirates | NEJ |
Eurowings | JA |
Finnair | JA |
Iberia Express | JA |
Icelandair | JA |
KLM | JA |
LOT Polish Airlines | JA |
Lufthansa | JA |
Norwegian | JA |
Novair | JA |
Pegasus | NEJ |
Qatar Airways | NEJ |
Ryanair | JA/NEJ* |
Singapore Airlines | JA |
Sun Express | NEJ |
Swiss | JA |
TAP Portugal | JA |
TUI Airways | JA |
TUIfly Nordic | JA |
Thai Airways | JA |
Turkish Airlines | JA |
Ukraine International Airlines | JA |
Vueling | JA |
Widerøe | JA |
Wizz Air | NEJ |
Danske flyselskaber | Overenskomst med den danske fagbevægelse |
Alsie Express | NEJ |
Air Seven | NEJ |
DAT | JA |
Great Dane Airlines | JA |
Global Reach Aviation | NEJ |
Jet Time | JA |
Nordic Seaplanes | NEJ |
SAS | JA |
SUN Air | JA |
Sunclass Airlines | JA |
Coronakrisen kan lægge pres på overenskomster
Næstformanden i FPU håber ikke, at coronakrisen giver anledning til, at selskaber presser ansatte til at arbejde uden overenskomst.
“Folk tror, at dansk lovgivning redder dem, når tingene brænder på. Men dansk lovgivning er ikke altid til de ansattes fordel i disse tilfælde. Netop derfor har vi overenskomster i Danmark, så selskaber ikke kan presse de ansattes vilkår for at holde omkostningerne nede. Vi oplever desværre ofte, at manglende overenskomst er ensbetydende med ringere løn- og arbejdsvilkår, fordi virksomheden udnytter, at hver enkelt ansat skal forhandle sine egne vilkår og kan blive spillet ud mod hinanden,” siger Anders Mark Jensen.
”Også i Danmark ser vi selskaber, der ønsker at udnytte coronakrisen og de mange arbejdsløse kabineansatte og piloter. Det er vigtigt for os at pointere, at en overenskomst skaber fair konkurrence, så selskaberne ikke konkurrerer på, hvor lavt de kan sætte barren for de ansættes lønninger,” siger Anders Mark Jensen.
Har du kommentarer eller feedback til den ovenstående liste? Så send gerne en mail til journalist Kristine Nødgaard-Nielsen på knn@flyvebranchen.dk
Læs mere
FPU sikrer dansk overenskomst, når SAS’ irske datterselskab opretter base i København
Ryanair annoncerer base i Billund uden at have en dansk overenskomst klar
FPU-tillidsrepræsentanter: Overenskomster er vores eneste våben mod social dumping – også i SAS