SAS har aflyst mere end 3000 flyvninger i første halvår

I årets første seks måneder har SAS måttet aflyse næsten 3.200 flyvninger.

Det skriver CHECK-IN.dk, som har kigget nærmere på regulariteten hos det skandinaviske luftfartsselskab.

Antallet af aflysninger – som ifølge Flightstats.com tæller nøjagtigt 3.175 aflysninger – svarer til en regularitet på 97,9 procent, hvilket ifølge CHECK-IN.dk lavt for et selskab som SAS, der tidligere har ligget på den pæne side af 99 procent.

Vintervejret bærer en del af skylden for aflysningerne, men også forsinkelser på leverancen af nye Airbus A320neo-fly har voldt problemer for SAS’ regularitet. Endelig har den irske underleverandør CityJet siden midten af april haft store udfordringer med at gennemføre sit trafikprogram for SAS.

Halvt så mange aflysninger hos Norweigan

»Det er vigtigt at pointere, at det er naturligt, at vi har flere aflysninger, fremfor forsinkelser, da vi har mange afgange til vores destinationer og samtidig er en del af et stort alliancenetværk, der betyder at vores kunder hurtigt kan komme på et nyt fly. Vores kunder kommer hurtigere frem, hvis vi aflyser og ombooker dem til et fly en time eller to senere i stedet for at forsinke flyene en halv eller hel dag,« siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Sammenlignet med SAS har konkurrenten Norwegian i første halvår af 2018 haft en regularitet på 99,1 procent med 1073 aflysninger ud af 113.589 flyvninger. Dette er kun halvt så mange aflysninger som SAS, når det sættes i forhold til produktionen.

Ifølge SAS’ seneste årsrapport, havde selskabet i sit seneste regnskabsår, som løber fra november 2016 til oktober 2017, en samlet regularitet på 98,9 procent, hvilket svarer til små 3.300 aflysninger over 12 måneder.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev