Politikere om dansk corona-støtte til Ryanair og Qatar Airways: Sørgeligt og ærgerligt

Det vækker undren på et bredt politisk spektrum, at selskaber som Ryanair og Qatar har modtaget danske statskroner som corona-hjælp.

Ryanair, Qatar Airways og Wizz Air er nogle af de mange udenlandske flyselskaber, der har modtaget penge fra Danmark gennem sidste års hjælpepakke til luftfart. I alt er mere end 45 millioner kroner gået til udenlandske flyselskaber.

Ryanair modtog næsten 6 mio. kr. i luftfartsstøtte fra Danmark og Wizz Air 3,5 mio. kr. gennem den såkaldte taktstøtteordning, og det ærgrer flere politikere, at midler fra luftfartspakken er gået til udenlandske selskaber.

Dansk luftfartstøtte er gået til Ryanair og Qatar Airways

“Det er sørgeligt at danske skattekroner og corona-støtte er gået til udenlandske dumpingselskaber. Vi ser selvsamme selskaber lukrere på krisen og presse vilkårene i hele Skandinavien. Vi prøver hele tiden at gå til grænsen af, hvad vi kan inden for gældende regler, og hvad de andre partier vil være med til, så fælles midler ikke går til selskaber, der snyder i skat, eller som kører alt over, der bare ligner faglige rettigheder og overenskomstlignende vilkår,” siger Victoria Velasquez, erhvervsordfører for Enhedslisten.

Enhedslisten mente ikke, at aftalen for luftfart var ambitiøs nok og var derfor ikke med i den endelig aftale om luftfartspakken. Den endelige aftale blev vedtaget af regeringen, Venstre, Radikale Venstre og De Konservative.

Kilde: FPU/Trafikstyrelsen

”Man har ramt ved siden af skiven”

Også i Dansk Folkeparti er der utilfredshed med, at ordningen ikke er blevet udmøntet, så den i højere grad var målrettet danske arbejdspladser.

”Jeg synes, det er ærgerligt. Når man sætter penge af til at støtte danske luftfart, bør det gå til dansk personale. Det kan godt være, at regeringen ikke vil være i konflikt med statsstøttereglerne, og der er de underlagt EU. Det er bare en dårlig præmis i corona-situationen, at for at kunne støtte danske arbejdspladser, skal vi sende en masse millioner andre steder hen. Det synes jeg ikke er rimeligt,” siger Hans Kristian Skibby, erhvervsordfører i Dansk Folkeparti.

”Det er prekært, fordi man altid har solgt budskabet om, at man vil understøtte danske arbejdspladser og virksomheder. Vi havde gerne set, at pengene var brugt til danske selskaber og deres personale. Jeg kan ikke svare, hvorfor man har ramt så meget ved siden af skiven, men det har man tilsyneladende,” siger Hans Kristian Skibby.

Aktieanalytiker: Ryanair laver frontalt angreb på SAS’ hjemmebane

Der blev tilsidesat 130 millioner til ordningen, men kun 69 millioner er blevet brugt.

Luftfart.Nu har tidligere kontaktet transportminister Benny Engelbrecht, der anerkendte, at ordningen ikke var lykkedes til fulde.  

”Det viste sig desværre, at tiden ikke var den rette for luftfartspakken, og at aktivitetsniveauet i luftfartssektoren fortsat er meget lavt,” siger Benny Engelbrecht.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev