Ryanair forsøger at gemme sig bag nye navne

Få luftfartsselskaber er mere kendt end irske Ryanair. Kunderne ved, hvad selskabet står for, og det er på både godt og ondt. Ryanair hører hjemme i top-20 over de mest værdifulde varemærker blandt luftfartsselskaber i verden. Alligevel har irerne bag virksomheden på det seneste haft travlt med at gemme navnet væk.

På blot et år har topchef i Ryanair, Michael O’Leary, lanceret både nye navne og farver til selskabets fly gennem tre datterselskaber. De tre selskaber vil på sigt besidde op mod en fjerdedel af den samlede Ryanair-flåde.

Første nye navn dukkede op i Østrig, hvor Ryanair med købet af luftfartsselskabet Lauda valgte at beholde både navn og flyenes farver, alt imens selskabet overtog flere af Ryanairs-ruter i alpelandet. I foråret 2019 relancerede Ryanair så sit polske datterselskab, Ryanair Sun, som BUZZ – i øvrigt ikke ulig rivalen WIZZ, der er Ryanairs konkurrent nummer et i Østeuropa.

Ryanair-navnet kan være en udfordring

»Ryanair er et kontroversielt brand nogle steder, og der kan være gode grunde til at bringe andre brands i spil, hvis man vurderer, at de vil klare sig bedre,« vurderer ekspert i markedsføring, Rune Dalgaard, strategisk direktør og partner i reklamebureauet Advice.

Seneste opfindelse fra Ryanair-ledelsen er Malta Air, som med ikke færre end 60 fly skal servicere både middelhavsøen af samme navn, men også ruter fra Tyskland og Frankrig. I begge lande har Ryanair endnu til gode, at få skovlen under de nationale luftfartsselskabers lukrative kundegrupper.

De nye varemærker i Ryanair-koncernen kommer efter seks år, hvor Ryanair med varierende held er begyndt at tilbyde en anstændig behandling af sine kunder. Ændringen kom efter mange års skrækhistorier om dårlig service i det irske lavprisselskab.

Noget kunne imidlertid tyde på, at Ryanair-brandet ikke har været det optimale valg på en række markeder. Sådan lyder vurderingen fra ekspert i markedsføring, Rune Dalgaard, strategisk direktør og partner i reklamebureauet Advice.

»Ryanair er et kontroversielt brand nogle steder, og der kan være gode grunde til at bringe andre brands i spil, hvis man vurderer, at de vil klare sig bedre,« siger Rune Dalgaard.

Nemmere at starte på en frisk

For selvom Ryanair har ændret adfærd, kan det tage lang tid at ændre en veletableret holdning og associationerne til et brand blandt forbrugerne, påpeger markedsføringseksperten:

»Så er det måske nemmere at starte på en frisk med et nyt brand, der ovenikøbet kan bygges op, så det har mere lokal appel end et globalt brand har,« siger Rune Dalgaard og tilføjer:

»I Østrig har det eksisterende brand, Lauda, nok allerede haft en langt større lokal appel og værdi, end Ryanair-brandet ville få. Og så er det sund fornuft at beholde Lauda som sit brand.«

Det er ikke usædvanligt, at virksomheder har flere brands, der henvender sig til forskellige målgrupper eller afspejler forskelle i produkt og pris. Det kendes eksempelvis fra telebranchen, hvor blandt andre TDC også har et datterselskab, Telmore, til sine lavprisprodukter. Det gør virksomhederne ud fra den erfaring, at det er svært at markedsføre produkter, hvor pris og service adskiller sig, under det samme brand.

Entré i Danmark under nyt navn kan give problemer

Særligt i Danmark har Ryanair vakt opsigt, da selskabet i 2015 nægtede at tegne overenskomst med FPU for selskabets danske medarbejdere. Det har givet mange modstandere blandt de flyrejsende. Spørgsmålet er dog, om et nyt navn her vil komme til gavn mere end skade?

»Jeg kan godt være i tvivl, om det vil skabe for meget larm fra dem, der er negative overfor Ryanair, hvis selskabet træder ind i Danmark under et nyt navn. Det kan godt være, det ikke ville give den ønskede effekt, sammenlignet med at indgå overenskomst og fortsætte under ”Ryanair”-brandet og høste den goodwill der ligger i det,« siger Rune Dalgaard og tilføjer:

»Omvendt er det en kendsgerning, at folk ofte ikke omsætter deres holdninger til handling, når de står og skal købe flybilletterne. Så det kan være virkelig svært at vurdere, om et nyt brand på det danske marked ville klare sig bedre end Ryanair-brandet.«

Rune Dalgaard tvivler dog på, at Danmark er vigtig nok som destination og marked, til at selskabet vil etablere et nyt brand her.

Redaktionen har kontaktet Ryanair med spørgsmål til, at man har valgt at skifte navnet ud i nogle lande, men selskabet er ikke vendt tilbage.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev