Både finansministeren og erhvervsministeren præsenterede onsdag eftermiddag en gigantisk hjælpepakke på 40 mia. kr. til erhvervslivet. Her kan du se, hvad den indtil videre betyder for dansk luftfart
Regeringen har ikke glemt at hjælpe dansk luftfart ud over den støtte, den danske og svenske regering allerede har givet til SAS på godt to mia. danske kroner.
Det er endnu for tidligt at sige, hvad deres kompensationsmodeller betyder præcist for den øvrige danske luftfart, det sidder partierne og forhandler om onsdag eftermiddag.
Regeringen har aftalt en lønkompensationsmodel med arbejdsmarkedets parter og spillet ud med en model for kompensation af selvstændigt erhvervsdrivende, ligesom der er taget en række initiativer med henblik på at styrke virksomhedernes likviditet.
Der er også brug for, at udsatte virksomheder kan få kompensation for nogle af de faste udgifter, fx udgifter til uopsigelige kontrakter.
Her er de to vigtigste punkter for luftfarten fra den nyeste hjælpepakke på 40 mia. kr. pt.:
1.: Kompensationen målrettes virksomheder med et stort fald i omsætningen herhjemme (mere end 40 pct.)
Her er det afgørende, hvor meget, man er faldet i omsætning. Der er altså kriterier for, at man har et fald på mindst 40 pct. af omsætningen. Luftfarten har ikke noget problem med at kvalificere sig her.
2.: Kompensationen målrettes faste udgifter og udgør mellem 25 og 80 pct.
Her er der en masse gråzoner. Her skal det for eksempel defineres om selskaberne skal have 25 pct. eller helt op til 80 pct. i kompensation for deres faste udgifter.
Her kan der være tale om kompensation til for eksempel afbetaling af flyene. Altså selskabernes flåde.
Det handler om alt, hvad man har indgået kontraktligt og er forpligtet af.
Det kan også handle om støtte til leasing-aftaler eller ting man har på sin bygningsmasse, varme på radiatoren og alle sådanne lavpraktiske ting.
Der er tale omkostninger som selskaberne ikke kan slippe af med ligegyldigt, hvor meget de tilpasser sig. Der er en masse definitionsspørgsmål her.
Men det handler simpelthen om, at kompensere så selskaberne kan overleve, og de yderligere spørgsmål forhandles der om i partierne lige nu.