Arbejdstiden for de ansatte 3F’ere i Bornholms Lufthavn er bedring.
Efter mange års problemer med arbejdstid og vagtplanlægning indgik den lokale 3F-afdeling i starten af 2017 en aftale med den statslige arbejdsgiver. Denne aftale er hen over året begyndt at virke, fortalte formand Jens Skovgaard til Netavisen Bornholm.nu ved tirsdagens generalforsamling.
Sagen har fyldt meget i den lokale 3F-afdeling, sagde formanden.
Skovgaard oplyser til Luftfart, at sagen har været så omfattende, at også 3F’s hovedforbund har medvirket i det utal af forhandlinger, som “langt om længe” endte med en aftale.
Mere trafik har skabt travlhed
Michael Haas, forhandlingssekretær i 3F, har været med inde over sagen. Han fortæller til Luftfart, at arbejdstidsproblemet er afledt af, at der er kommet mere trafik til Bornholms Lufthavn.
»Det er selvfølgelig positivt med mere flere afgange og flere passagerer, men det har haft den konsekvens, at de ansatte har oplevet en stigning i antallet af tilkald udenfor vagtplanen,« siger Michael Haas.
Den nye aftale har blandt andet gjort det dyrere for arbejdsgiver at tilkalde de ansatte uden for vagtplanen, hvilket ifølge Michael Haas har skullet tilskynde til, at vagtplanerne er sat med rette bemanding.
Flere ansatte i lufthavnen
»Det skal naturligvis stadig være muligt at tilkalde i akutte tilfælde, men grundvagtplanen skal planlægges med rette bemanding,« siger han og tilføjer:
»Vi oplever også, at lufthavnen har forsøgt at løse problemet ved at ansætte flere.«
Fagbladet Luftfart har forsøgt at få en kommentar fra lufthavnschef Christina Dideriksen, men hun har ikke været at træffe.