(Opdateret 11:45) Ryanair har netop accepteret at anerkende pilotfagforeninger.
Selskabet er dermed formentlig ude i den største kovending i selskabets historie, hvor fagforeninger har været holdt ud i strakt arm. Selv kalder Ryanair anerkendelsen af fagforeninger et forsøg på at undgå omfattende aflysninger i juleperioden.
I løbet af den seneste uge har fagforeninger i adskillige europæiske lande varslet eller truet med at varsle konflikt og arbejdsnedlæggelser.
Inviterer fagforeninger til møde
»Juleflyvningerne er meget vigtige for vores kunder, og vi ønsker at fjerne enhver bekymring om, at de vil blive forstyrret af en pilotkonflikt i næste uge. Hvis den bedste måde at undgå dette (arbejdsnedlæggelser red.) er ved at tale med vores piloter gennem anerkendte fagforeningsprocesser, så er vi klar til at gøre dette,« siger Michael O’Leary, topchef i Ryanair.
Selvsamme topchef har ved tidligere lejligheder svoret, at han hellere vil skære sine hænder af end at forhandle med fagforeninger, men oprøret blandt selskabets piloter har fået ham på andre tanker:
»Vi har i dag skrevet til disse fagforeninger og inviteret dem for at anerkende dem og bede dem annullerer de varslede strejker,« siger Michael O’Leary.
Et skridt i den rigtige retning
I Flyvebranchens Personale Union, der i 2015 tog kampen op mod Ryanair på dansk jord, vurderer formand Thilde Waast, at de nye toner fra Ryanair alene skyldes piloternes stærke sammenhold:
»Ryanair har førhen hånet fagforeninger, men nu har de måtte sande, at deres normale vej med trusler ikke virker længere. Det skyldes, at de ansatte står sammen,« siger hun og tilføjer:
»Vi er dog langt fra at være i mål. I vores tilfælde var Ryanair også villig til at mødes, men uden nogen form for forhandlingsvilje. Dagens udmelding er klart et skridt i den rigtige retning. Nu skal møderne lede til forhandlinger og forhandlingerne skal lede til overenskomster.«
Forhenværende Ryanair-kaptajn, James Atkinson, der tidligere har berettet om Ryanairs-arbejdsforhold i bl.a. The Guardian, deler opfattelsen af situationen i en opdatering på Facebook:
»Ryanair-piloter: Med mindre der er et juridisk bindende brev underskrevet af begge parter – strejke alligevel. Husk, I fortsat forhandler med O’Leary – en leopard ændrer ikke sine prikker. Hold presset ind til, han skriver under.«
Kryptisk betingelse for møde
Nyheden fra Ryanair skal ifølge selskabet heller ikke ses som en enkelt brandslukning:
Fra Ryanair hedder det, at man nu vil ændre sin årelange politik om ikke at anerkende fagforeninger for at undgå truslerne om aflysninger som følge af arbejdsnedlæggelser.
»At anerkende fagforeninger vil være en signifikant forandring for Ryanair, men vi har leveret store forandringer før,« siger O’Leary med henvisning til, at Ryanair for et par år siden valgte at forbedre kundeservicen.
Invitationen til fagforeninger i Irland, Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien og Portugal om at mødes følges dog op med en kryptisk betingelse om, at man kun vil anerkende og forhandle med fagforeningerne som repræsenteres alene af Ryanair-piloter og ikke repræsentanter fra andre selskaber.
Ryanair oplyser, at man håber at kunne lande aftaler om nye nationale fagforeninger i starten af det nye år.
Foreløbigt er der ikke forlydender om forhandlinger med fagforeninger, der repræsenterer kabinepersonalet.