FPU efter rejseudmeldinger: Det er fantastisk, at luftfart nu får den opmærksomhed, den fortjener

Folketinget har netop vedtaget en plan for, hvordan rejserestriktioner bliver lempet hen over foråret og sommeren. Den nye plan for genåbning for rejser til udlandet er en rigtig god start, lyder det fra FPUs formand, Thilde Waast, der håber, at selskaberne nu vil genansætte piloter og kabineansatte.

Fra 1. maj vil vaccinerede danskere og udlændinge kunne rejse ind i Danmark uden at skulle fremvise test eller i isolation. Det står klart, efter at alle Folketingets partier undtagen Nye Borgerlige har indgået en aftale om, hvordan ind- og udrejser skal foregå hen over foråret og sommeren.

”Det er fantastisk, at luftfart nu får den opmærksomhed, den fortjener. Vi er rigtig glade for, at partierne har lyttet til branchen, for nu står vi med en rigtig fornuftig plan, som hele branchen kan arbejde med. Der er tænkt mere langsigtet, kravene er mindre rigide end sidste år, og så har vi konkrete datoer at arbejde med. Det betyder, at flyselskaberne ved, hvornår de skal begynde at ansætte piloter og kabinepersonale,” siger Thilde Waast, formand for FPU.

Sådan kickstarter vi dansk luftfart: Se FPUs 8-punktsplan

Allerede fra 21. april vil restriktionerne blive lempet, og der vil blive indført et system med gule, orange og røde lande, hvor der vil blive lempet på kravene til isolation for folk, der rejser til Danmark fra gule lande. Der vil også blive genindført mere lempelige regler for erhvervsrejsende, der vil kunne møde på arbejde efter en erhvervsrejse til udlandet.

”Det er virkelig godt, at man også har gjort det nemmere for erhvervsrejsende at tage på arbejde i udlandet. Det er en vigtig og stor passagergruppe, der i den grad har brug for at kunne komme ud og møde kolleger og kunder i udlandet,” siger Thilde Waast.

Corona-pas er vejen frem

Fra den 26. juni skal et EU-coronapas gøre det muligt at holde sommerferie i Europa og modtage turister i Danmark under forudsætning af, at man kan fremvise dokumentation på, at man enten er blevet testet negativ, er blevet vaccineret eller er tidligere smittet. Der vil sandsynligvis stadig være et krav om test efter indrejse for personer, der indrejser fra orange lande eller regioner alene på baggrund af negativ test.

”Vi mangler stadig detaljer om de sidste faser, men heldigvis har Danmark været på forkant og har efter planen et corona-pas klart i maj. Vi vil arbejde for, at man går i gang med at bruge det så hurtigt som muligt, og at vi ikke venter til juni, hvor EU’s corona-pas er klar,” siger Thilde Waast.

Tidligere Jet Time-piloter i simulator: “At kunne få dækket udgifter på op til 15.000 kr. gør en forskel.”

I aftalen står der, at kravet, om at man skal have et anerkendelsesværdigt formål for at rejser til Danmark, blive fjernet, hvis man kommer fra et gult eller orange EU-land i midten af maj, eller når alle danskere over 50 år er blevet tilbudt en vaccine.

”Vi ved, at der er efterspørgsel på at komme ud at rejse, og hvis det er sundhedsmæssigt forsvarligt, mener vi, at man skal arbejde for, at alle danskere også kan komme af sted før slutningen af juni, men alt taget i betragtning står vi med et rigtig godt udgangspunkt, og vi glæder os til at se, at piloter og kabineansatte nu forhåbentlig kan vende tilbage meget snart,” siger Thilde Waast.

Støtte til genansættelse

For at sikre at piloter og kabinepersonale og flyselskaberne står klar, når nogle danskere allerede til maj vil kunne rejse, har FPU foreslået, at regeringen giver selskaberne økonomisk støtte, når de genansætter piloter og kabineansatte.

”Det vil give selskaberne incitament til at ansætte afskediget personale, og det vil være en stor hjælp til at dække de obligatoriske træningsudgifter. Det er vigtigt at huske på, at luftfart er et tungt maskineri, der ikke kan stå klart fra den ene dag til den anden uden forberedelse,” siger Thilde Waast.

”Vi er glæder os over, at luftfarten nu er kommet på dagsordenen. Det er på tide, for det er den hårdest ramte branche under denne krise. Nu skal vi have luftfarten kickstartet, og vi har fået et godt udgangspunkt. Nu skal vi smøge ærmerne op og arbejde for, at det foregår så smidigt som muligt, så danskerne kan komme ud at rejse, og så vi kan få de mange piloter og kabineansatte, der har mistet deres job, genansat.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev