Jobbet som lufthavnsoperatør kan ramme helbredet hårdt. Ifølge et nyt studie fra det Det Nationale Forskningscenter fra Arbejdsmiljø (NFA) er de ultrafine partikler fra flyenes motorer superfarlige og kan give kræft.
Det skriver Fagbladet 3F.
Forskningsprojektet viser, at partikler fra flyenes motorer kan være sundhedsskadelige i stil med udstødningen fra dieselmotorer, som allerede er dokumenteret farlige.
3F kalder på fornyet indsats
12 lufthavnsarbejdere har tidligere fået anerkendt arbejdsskader, fordi de har fået blærekræft af deres job.
Lars Brogaard, faglig sekretær i 3F Kastrup, siger til Fagbladet 3F:
»Det er ikke godt nyt. Der har selvfølgelig været en form for mistanke, men vi har manglet den endelige dokumentation for, at partiklerne er skadelige.«
Han mener blandt andet, at man på trods af at have brugt mange ressourcer på at nedbringe brugen af flyenes hjælpemotor (APU), ikke er kommet i mål.
Læs hele artiklen på Fagbladet 3F, hvor både SAS og Københavns Lufthavn kommenterer på NFA’s studie.
Også piloter bør tage sig i agt
Foruden lufthavnsoperatører bør også piloter tage sig i agt for partikler, når de runderer flyet (walk around) forud for hver afgang.
Ifølge Trafikstyrelsen kan piloten blive udsat for sundhedsskadelige udstødningsgasser og oliedampe fra motorer, herunder APU i forbindelse ved rundering af flyet:
»Undgå udstødning og dampe ved eventuelt at holde vejret, når du er i nærheden af motorer. Gå væk, når du skal trække vejret,« anbefaler Trafikstyrelsen i arbejdsmiljøhåndbogen ”Højt at flyve – med et godt arbejdsmiljø bevarer du begge ben på jorden”.