Ambulancetjenesten Norsk Luftambulanse, der opererer i både Norge og Danmark, satte for nylig første eksemplar af en ny og avanceret akutlægehelikopter i drift.
Helikopteren, der er produceret af Airbus, betegnes H135 T3H, og nordmændene er de første i verden til at sætte helikoptertypen i civil drift.
Ifølge chefpilot for selskabets danske operationer, Lars Korsgaard Kvols, er helikopteren »state of the art« indenfor helikopterbåren ambulancetjeneste.
»Denne helikopter er fremtiden. Den er indrettet med det nyeste udstyr indenfor radar, navigation, kommunikation og prehospital behandling,« fortæller Lars Korsgaard Kvols til LUFTFART.nu og tilføjer:
»På det ydre ligner den sin forgænger. Men i cockpittet har H135 T3H både en bedre autopilot, flere skærme og en bedre computer, som i sidste ende letter arbejdsopgaverne for både piloten og HCM-redderen.«
Ny helikopter på vej til Danmark
Systemerne er kendt fra blandt andet offshore industrien og ellers primært kendt fra store sø-redningshelikoptere.
»Det sikrer blandt andet operationen i forbindelse med anflyvning. På skærmene kan vi nu også få vist satellitfotos, hvor vi i dag kun har kort. Med fotos har vi endnu bedre forudsætninger for at planlægge den bedste landingsplads i forhold til patient-lokation,« fortæller chefpiloten.
I første omgang indsættes helikopteren i drift i Norge, hvor Norsk Luftambulanse 1. juni 2018 overtager driften på samtlige 12 luftambulance-baser.
Men til årsskiftet, når Norsk Luftambulanse indsætter en fjerde helikopter i Danmark i drift for Danske Regioner, bliver det ligeledes af typen H135 T3H. Ambulance-virksomheden beskæftiger i forvejen tre akutlægehelikoptere i Danmark, som har base i Ringsted, Billund og Skive.
Plads til mere udstyr
»Vi er utroligt stolte af, at få vist den tillid fra regionerne, at have fået tildelt kontrakten til at operere det kommende fjerde akutlægehelikopterberedskab i Danmark. Vi leverer i Norsk Luftambulanse AS en af de højeste standarder indenfor lægehelikoptertjeneste i verden,« siger Lars Korsgaard Kvols.
Airbus H135 T3H er en videreudvikling af Eurocopter EC-135P2+, som er den helikopter-type, Norsk Luftambulanse primært anvender i dag:
»Helikopteren har en anden indretning end sin forgænger, der gør den mere rummelig. Dertil har den en ny båre-platform samt forbedrede lysforhold,« fortæller han.
Har bestilt 15 helikoptere
I alt har Norsk Luftambulanse bestilt 15 helikoptere af typen H135 T3H, som hver har en listepris på omkring 50 millioner kroner.
Airbus H135 T3H-helikopterne har både en større løfteevne og længere rækkevidde end de ti år gamle Eurocopter-helikoptere, de erstatter i Norge.
Dette gør, at den særligt i det barske norske klima vil være i stand til at gennemføre flere opgaver end hidtil.
De tre eksisterende helikoptere i Danmark, er derimod en nyere generation af Eurocopter EC-135P2+, nemlig Eurocopter EC135P3.
Mulighed for større helikopter til Danmark
I Norge har man ligesom i Danmark været igennem en udvikling, hvor specialister samles på få store sygehuse. Dette har medført flere overflytninger af patienter mellem sygehusene.
»I Norge har man taget beslutningen om at flere af baserne skal udskifte deres EC135 med storebroren, H145T2. Den har specielt en større kabine, med mere arbejdsplads til lægen, som kan være en fordel, når man i Norge skal flytte patienter over så lange afstande,« siger Lars Korsgaard Kvols og tilføjer:
»Vi er ser lidt af de samme tendenser i Danmark, og skulle man i fremtiden vælge samme model i Danmark, så er vi også klar til at løfte den opgave.«
Skal ansætte flere piloter
Ingen af de ansatte i Norsk Luftambulanse, Danmark har faste baser. Derfor skal samtlige HEMS-piloter og HCM-reddere omskoles. En fjerde helikopter betyder dog også behov for flere ansatte.
Norsk Luftambulanse er derfor i gang med ansættelser af nye piloter og HCM-reddere til selskabets fjerde danske helikopter.
Kandidaterne skal udover at have de rette kvalifikationer blandt andet igennem en omfattende optagelsesprøve i de norske fjelde, oplyser chefpiloten.
Det er endnu ikke offentliggjort, hvor den fjerde akutlægehelikopter skal have base. Helikopteren blev vedtaget med finanslovsaftalen for 2018, hvoraf det fremgår at helikopteren skal placeres i »den nordlige del af Danmark«.