Støtten fra norsk LO og sammenholdet mellem de to norske pilot-fagforeninger var afgørende for, at de norske SAS-piloter natten til torsdag fik en ny overenskomst.
Sådan lyder vurderingen fra Yngve Carlsen, forbundsleder i LO-forbundet Norsk Flygerforbund, der med LO i ryggen stod last og brast med YS-forbundet Parat gennem forhandlingerne.
Det skriver LO Aktuelt.
Den seneste uges oplevelser får nu Yngve Carlsen til at pointere vigtigheden af, at norske piloter står sammen og samler sig i et forbund.
»Vores målsætning er at samle alle piloter under en paraply. Vi er nødt til at arbejde samlet politisk både nationalt, regionalt og globalt for at møde virkeligheden ude i arbejdslivet,« siger Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.
Han peger på, at udviklingen i branchen med stadig skrappere krav fra arbejdsgiver formentlig vil tvinge piloterne sammen i sidste ende.
LO-medlemskab viser sit værd
De norske piloter er i dag delt i to. SAS-piloterne i flyvebundet er alle i hovedtræk i LO-forbundet. Men de tidligere Braathens-piloter og Widerøes piloter er i Parat, sammen med Norwegian-piloterne.
Yngve Carlsen kalder den støtte, som LO ydede under forhandlingerne med SAS, uvurderlig og mener, at LO-opbakningen demonstrerer netop, hvorfor Norsk Flygerforbund for tre år siden blev en fuldgyldig del af LO-familien.
Det udsagn kan Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, Flyvebranchens Personale Union tale med på.
»Når det flyvende personale står sammen i et stort fællesskab, kan de så meget mere. Sammen med de andre faggrupper i LO-luftfart øger de deres muligheder og muskelmasse markant,« siger han og tilføjer:
»Derfor står FPU også i LO. Det har vist sig uundværligt først i forbindelse med Ryanair-sagen i 2015, og senest i forbindelse med overenskomstdækning af SAS’ underleverandører.«