Luftfartsselskabet Finnair har gennem seks år bemandet sine spanske rutefly med personale ansat via et vikarbureau i Spanien. Nu har ledelsen imidlertid besluttet sig for at tilbyde faste ansættelser til personalet direkte i selskabet.
Det drejer sig om 60 kabineansatte, der i dag er ansat i bemandingsvirksomheden Atlas Servicios Empresariales, som er et datterselskab af Adecco Iberia. Personalet bemander Finnairs ruter til Barcelona og Madrid.
De spanske kabinemedarbejdere vil fremover fortsat have base i de to spanske byer, men fra 1. april 2019 får de ansættelseskontrakt direkte hos Finnair.
»Denne ny model vil fungere bedre for begge parter og for vores kunder. Vores kunder har været glade for den service, de har fået med lokal spansk besætning og kundetilfredsheden har været høj,« hedder det i en kommentar fra selskabet.
Idet personalet virksomhedsoverdrages fra Adecco til Finnair beholder personalet deres spanske overenskomst, oplyser selskabet til redaktionen.
Går imod udviklingen for en stund
Selvom de ansatte således ikke kommer op på noget, der ligner finske løn- og arbejdsvilkår, bliver nyheden alligevel hilst velkommen af det finske personales fagforening, Suomen Lentoemäntä- Ja Stuerttiyhdistys, SLSY, som er en afdeling af Transport Workers Union (AKT) i Finland.
»Vi ser det som en positiv udvikling, at Finnair trods outsourcing tager arbejdsgiveransvaret på sig. Det gør det mere enkelt for de ansatte i Spanien at forhandle sig til bedre vilkår, hvor de tidligere har siddet over for et bemandingsbureau, der tjente provision på at udleje dem til Finnair,« siger Jari Toivonen, formand for SLSY, til Luftfart.nu.
»Vi håber, at det samme kunne ske for Singapore og Hong Kong-personalet – selvom det allerbedste naturligvis ville være, at selskabet så værdien i, at disse arbejdspladser kom hjem til Finland igen,« tilføjer han.
Finnair går dermed for en stund imod udviklingen med øget udlicitering, som i de senere år har taget flere nordiske luftfartsselskaber med storm. Norwegian har således baser i Spanien, imens SAS har sendt hvert fjerde fly ud til en underleverandør. Finnair gør også selv brug af en underleverandør, i form af det delvist DAT-ejede Norra, som opererer 24 fly for selskabet. Derudover vil Finnair supplere sine spanske ruter med en Airbus A321 fra Iberia i de næste 12 måneder.
Brugte udlicitering til at presse personalet
Det delvist finsk-statsejede luftfartsselskab indledte manøvren med udliciteret spansk baseret crew tilbage i 2013 som en del af jagten på besparelser. Selskabet forudså på dette tidspunkt, at omkring 100 kabineansatte i Finland skulle afskediges.
Siden er også Asien-ruterne til Singapore og Hong Kong fulgt efter, hvor 400 stillinger blev udliciteret to OSM Aviation.
»Selskabet brugte på dette tidspunkt udliciteringen af arbejdspladser som et pressionsmiddel over for os ansatte i selskabet, hvis ikke vi bidrog med besparelser på 20 procent,« fortæller Anu Heitala til Luftfart.nu, som på dette tidspunkt var formand for de kabineansattes fagforening.
Hun er i dag generalsekretær for de nordiske transportarbejderes føderation, NTF, hvor hun følger udviklingen i nordisk luftfart tæt.
Skifte kan handle om behov for fleksibilitet
SLSY førte efterfølgende fra 2013-2014 sager ved arbejdsretten, men tabte sagen om, hvorvidt Finnair var den egentlige arbejdsgiver overfor personalet, som blev hyret ind via vikarbureau.
Dette ville have sikret disse medarbejdere samme vilkår, som de øvrige Finnair-ansatte.
Finnair har ikke ønsket at ytre sig yderligere om detaljerne i ansættelsen af det spanske personale. Det forlyder imidlertid, at selskabet ikke har kunnet blande besætninger fra bemandingsbureauerne med egne ansatte, som følge af retssagen. Dette har vanskeliggjort bemandingen af flyene på de spanske ruter, hvor der i sommeren 2019 skrues yderligere op for trafikken.
Derudover får selskabet også adgang til at sætte spanske besætninger ind på hele rutenettet, som følge af EU-borgeres ret til at bevæge sig frit (arbejdskraftens frie bevægelighed). Dette, er dog ikke forlydender om, skulle være planen.
Opdateret 9. marts 2019 kl. 22:30