Radikale Venstre er et af de partier, som mener, der skal indføres afgifter for at sænke flyindustriens CO2-bidrag. Netop miljøafgifter og luftfart giver anledning til nervøse trækninger hos flypersonalet. En EU-rapport i sidste uge kunne løfte sløret for, at afgifter vil koste jobs.
Men Radikale Venstres spidskandidat til det kommende EU-valg, Morten Helveg Petersen, har ingen intentioner om at jage de flyrejsende over i tog og biler. Pengene fra en afgift skal derimod bruges til udvikling, så vi også kan flyve i fremtiden, lyder budskabet.
»Afgifterne skal ikke bruges til at straffe folk, der flyver. De skal bruges til at give de rette incitamenter til at investere i grønnere fly og mere bæredygtigt brændstof,« forklarer det 52-årige medlem af Europa Parlamentet til Luftfart.nu.
Morten Helveg Petersen, der har siddet i Europa Parlamentet siden 2014 har arbejdet for særligt EU’s grønne omstilling. I første omgang udfasningen af kulkraft til strøm i stikkontakterne.
Sagen er imidlertid den, at luftfarten i en række EU-lande sviner mere end selv landets største kulkraftværk. Her ligger Ryanair ubestridt i toppen blandt flyvirksomhederne, som den tiende mest forurenende virksomhed i EU.
Afgift skal være fordel for grønne flyselskaber
Derfor skal der også gøres noget ved luftfarten, lyder det fra Morten Helveg Petersen:
»Der skal arbejdes for en fælles EU-løsning. Lande som Frankrig, Holland, Belgien og Sverige har allerede været på banen med forslag til, hvordan sådan en løsning kan se ud,« siger han og tilføjer:
»Den danske regering har været tøvende, men jeg synes, at de skal komme ind i kampen og arbejde for, at vi netop sikrer en CO2-afgift på flybrændstof – og altså ikke en svensk model med en billet-afgift, for den løser ikke noget.«
Afgifter på brændstof vil give de mest klimabeviste luftfartsselskaber en fordel, påpeger den radikale-spidskandidat:
»Provenuet fra CO2-afgifterne på flybrændstof skal bruges til at investere i grøn forskning – samt plante flere træer, der kan være med til at binde CO2.«
Godt klima på jobbet også vigtigt
Selvom klimaet er en vigtig dagsorden for Morten Helveg Petersen og Radikale Venstre, står et godt klima på arbejdspladsen også højt på partiets EU-dagsorden.
Afgående medlem af EU Parlamentet Jens Rohde, der i stedet stiller op til Folketinget, var således med til at forhandle nye EU-regler på området for bedre kontrol og vilkår for udenlandske transportmedarbejdere.
»Social dumping er et reelt og alvorligt problem, der skal bekæmpes. Derfor skal vi have mere og bedre kontrol. Der kan sikre at reglerne bliver overholdt. Det kan ikke være rigtigt, at social dumping finder sted gennem vikarbureauer og datterselskaber,« siger Morten Helveg Petersen.
Han henviser til blandt andet tal fra den seneste EU Rapport på området, som vidner om, næsten samtlige kabineansatte og syv ud af ti piloter hos de europæiske lavprisselskaber er ansat via eksterne bemandingsbureauer – ofte med det ene formål, at holde arbejdsgiveransvaret ud i strakt arm.
»Den slags konstruktioner, der bevidst laves for at omgå reglerne, skal vi slå hårdt ned på. I Europa Parlamentet kan og skal vi være med til at stramme reglerne, så man ikke kan spekulere i de her konstruktioner,« understreger Morten Helveg Petersen.
Luftfart.nu-redaktionen har inviteret spidskandidaterne til Europa Parlamentsvalget til at svarere på en række spørgsmål omhandlende emner af betydning for piloter og kabineansattes arbejdsliv. Svarene er samlet i artikler, som bringes her på sitet frem mod valget 26. maj 2019.