Mere end 2000 jobs forsvinder efter Flybes konkurs

Britiske Flybe, det største regionale luftfartsselskab i Europa, er gået konkurs – coronavirussen sugede det sidste liv ud af selskabet

Det regionale marked er et hårdt marked, hvor det er svært at tjene penge. Det har det store britiske luftfartsselskab Flybe nu måttet sande.

Selskabet, der var det femtestørste i Storbritannien efter selskaber som British Airways, Easy Jet, Jet2.com og TUI Airways, blev ellers forsøgt reddet af den britiske regering, men nu har coronavirussen endegyldigt taget livet af selskabet.

Det vil koste mere end 2300 arbejdspladser, skriver check-in.dk.

Flyselskabet kollapser blot to måneder efter, at den britiske regering forsøgte sig med en redningspakke for selskabet, der var det største regionale luftfartsselskab i Europa.

Otte millioner passagerer

I 2019 fløj otte millioner passagerer ellers med Flybe.  Men spredningen af coronavirussen har gjort, at folk booker færre flybilletter, og det kunne selskabet, der har base i Exeter, og som stod for næsten 40 procent af de britiske indenrigsflyvninger, altså ikke klare.

I går eftermiddag blev firmaet så erklæret konkurs.

Regeringen stejlede, efter at selskabet bad om endnu et lån. Den her gang på 100 mio. pund.

The UK Civil Aviation Authority annoncerede tidligt torsdag morgen, at selskabet var sat under administration, og at alle fly var aflyste.

Passagererne blev bedt om ikke at møde op i lufthavnen.

Flybes konkurs kommer blot en uge før selskabet skulle fremlægge et budget som man ellers havde håbet ville styrke selskabets usikre økonomi.

Men luftfartsselskabets ejere Connect Airways – et konsortium bestående af Virgin Atlantic, Stobart Air og hedgefonden Cyrus Capital – har imidlertid trukket stikket nu, lidt over et år efter at have købt det. 

Luftfart.nu har talt om konsekvenserne med en af de ansatte i Stobart Air, som flyver en del af Flybes ruter for dem.

Råkapitalistisk

– Man troede jo, man kunne slippe godt afsted med at bede om penge til videre drift. Men, problemet er bare, at hvis der er noget land, der er råkapitalistisk, så er det jo England. Så det første Easyjet og Ryan Air og British Airways gjorde, var at klage til EU’s konkurrencestyrelse. For hvis Flybe får penge fra staten, så er det jo konkurrenceforvridende. Det må man jo ikke.

Flybe var også ved at gå konkurs i januar, hvor alle holdt vejret, men der fik de nogle penge.

– Flybe har på en eller anden måde ikke rigtig kunne få deres forretningsmodel op at køre. Og de har været i problemer rigtig længe, siger den ansatte.

For nylig kom der en artikel ud om, at en af direktørerne havde købt katten i sækken. Men det har den ansatte dog lidt svært at tro på, når selskabet har skrantet så længe.

– Vi vidste jo godt, de kun havde penge til marts. Og så tror jeg heller ikke, at corona hjalp på situationen, men man kan jo ikke give coronaen skylden for, at selskabet virkelig har været på røven i rigtig, rigtig lang tid. Men det har måske været med til lige at drive selskabet ud over kanten.

Ifølge medarbejderen behøver man dog ikke at frygte så voldsomt for fremtiden, hvis man er pilot eller kabineansat på det regionale marked i Storbritannien. Der er ca. 2000 medarbejdere, der står uden job, hvis selskabet bliver erklæret konkurs. Men der står andre parat til at overtage. Der er for mange sæder i det europæiske luftrum.

Vil kunne finde jobs igen

– Der kan ikke være flere lavprissæder. Det er gået over gevind, og nogle bliver nødt til at dø. Dem, der ikke er de ’bedste’ og de hårdeste forretningsmodeller. Et selskab som Ryanair er begyndt at stejle lidt nu og rykker produktion hen, hvor det er billigere, såsom Polen. Så der er på en eller anden måde en overkapacitet.

Men tror du, de medarbejdere (i Flybe red.) vil kunne finde jobs andre steder?

– Ja, det tror jeg. Thomas Cook gik konkurs for ikke så længe siden, og deres piloter fandt ret hurtigt jobs i andre selskaber. Men det er jo en spiral uden ende, for hver gang man bliver udsat for den slags ting, så går de ud og finder et job og accepterer lidt dårligere vilkår.

Det kollapsede flyselskab har eksisteret i mere end fire årtier, beskæftigede mere end 2000 mennesker direkte, og var et af de førende luftfartsselskaber i lufthavne som Belfast, Southampton, Manchester og Birmingham.

Fagforeninger har ifølge The Guardian advaret om, at andre jobs vil blive truet af Flybes sammenbrud, og man vil miste transportforbindelser på dusinvis af indenrigsruter, hvor det er den eneste operatør.

Flybe er det andet store britiske flyselskab, der går konkurs blot seks måneder efter sammenbruddet af Thomas Cook i september sidste år.

Forræderi

Generalsekretæren for The British Airline Pilots Association langede ud efter regeringen og Connect Airways efter sammenbruddet. Fagforeningens generalsekretær, Brian Strutton, siger:

– For seks uger siden, da ejerkonsortiet mistede tilliden, lovede regeringen en redningspakke, som tilsyneladende på det tidspunkt anerkendte Flybes værdi for Storbritanniens regionale økonomi, siger han og fortsætter:

– Piloter, kabineansatte og medarbejdere på jorden har gjort et fremragende stykke arbejde, mens ejerne og desværre også regeringen har gemt sig bag kulisserne. Flybe-personalet vil blive oprørt over dette forræderi og de ødelagte løfter.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev