To fyrede medarbejderrepræsentanter i Atlantic Airways omfavnes i disse dage af sympati fra ansatte i hele den danske flyvebranche.
Det fortæller FPU, som er fagforeningen, hvis to lokale medarbejderrepræsentanter for kabinepersonalet i Atlantic Airways blev fyret onsdag i forrige uge.
»Det er slet ikke i orden at give en opsigelse uden grund og uden dokumentation for dernæst at sværte dem til i pressen. Det er i hvert fald ikke nordisk at behandle sine medarbejdere på denne måde. ,« siger Julie Christel Wright, formand for FPU’s kabinenetværk.
Julie Christel Wright er også formand for kabinepersonalet i Air Greenland, hvorfra også piloterne har sendt en støtteerklæring.
Stik mod den skandinaviske model
Blandt en lang række af lokalafdelinger i FPU har både SAS-piloterne og piloterne i CityJet, der flyver for SAS, sendt deres støtte:
»I CityJet Pilot Union bakker vi 100 procent op omkring FPU og de fyrede i Atlantic Airways. Vi kender ikke grunden til fyringerne. Mangel på information herom fra Atlantic Airways gør, at håndtering, information og proces er stik imod den skandinaviske model, som vi står for,« siger Klaus Kæraa, næstformand for CityJet-piloterne.
Han bakkes op af Christian Fyrst, formand i SAS Pilot Union:
»Det er vigtigt, at de ansattes talspersoner trygt kan gå til ledelsen, især op til forhandlinger om overenskomst. Vi finder det bestemt ikke betryggende at se, det som foregår.«
Tidligere på ugen erklærede det Europæiske Transportarbejder Forbund sammen med det Internationale Transportarbejder Forbund deres støtte til de to fyrede medarbejderrepræsentanter.
Atlantic Airways har afvist, at fyringerne skulle handle om de to stewardessers roller som medarbejderrepræsentanter, der var fortalere for en ny overenskomst med FPU. Selskabet har imidlertid ikke formået at fremlægge bevis for, at dette ikke skulle være tilfældet.