Marianne blæser til kamp mod social dumping: Fra ny EU-post vil hun gøre livet surt for Ryanair og Co.

Pladserne til Europa-Parlamentets 22 udvalg er blevet fordelt. I 13 af dem sidder der en dansker, og ind i udvalgene for transport og beskæftigelse træder der en kvinde, som har en stærk holdning til social dumping: »Det skal stoppes.«

Hendes navn er Marianne Vind, hun kommer direkte fra den danske fagbevægelse og en stilling som næstformand i HK/Privat, hvor hun i otte år har arbejdet aktivt imod undergravningen af danske arbejdsvilkår. Før det har hun været tillidsmand i ti år for kollegaerne i Novozymes. Hun møder nu op i Europa-Parlamentet med en klar vision:

»Jeg vil skabe gode arbejdspladser, der udvikler sig, hvor alle trives og har ordnede vilkår. Sådan ser verden ikke ud i dag, der er masser at tage fat på, og det er netop i beskæftigelsesudvalget og transportudvalget, vi kan gøre noget ved det,« siger Marianne Vind til LUFTFART.nu.

Ind på afbud

På valgdagen til Europa-Parlamentet i maj 2019 så det i første omgang ikke ud til, at den 48-årige socialdemokrat ville komme ind.

Partiet fik tre pladser, og her rakte 27.396 personlige stemmer ikke til et sæde i Bruxelles. Men udnævnelsen af Jeppe Kofoed (S) til udenrigsminister i den nye regering ændrede tingene. I denne uge kunne Marianne Vind glad fortælle, at hun foruden en plads i Europa-Parlamentet også får plads i parlamentets udvalg for beskæftigelse og transport.

I disse to udvalg gennemføres der vigtig lovgivning, som har betydning for arbejdstagere på tværs af hele EU.

»Og de er helt afgørende for, at jeg kan knokle videre med mine mærkesager fra valgkampen,« siger Marianne Vind til LUFTFART.nu.

Hjerte for transportarbejdernes vilkår

Transportarbejdernes vilkår har Marianne Vind altid kendt til. Selv er hun uddannet laborant, men hendes far var lastvognschauffør, og derfor er kampen for ordentlige arbejdsvilkår ikke bare en altruistisk livsindstilling – det er også noget personligt.

»Min far var lastvognschauffør, og jeg har tilbragt alle mine sommerferier i førerhuset på hans lastbil og været med på rastepladserne og på færgerne over Storebælt, hvor han mødtes med kollegaerne. Det har gjort, at jeg altid har fulgt udviklingen i transportbranchen med andre øjne. Jeg kender de mennesker. Det er Tom, Hans og Betina,« fortæller hun og tilføjer:

»Det er også det ønske, jeg har til FPU, når vi skal samarbejde de næste fem år. Jeg har brug for konkrete eksempler, fra dem som arbejder i flyvebranchen, for det er det, som flytter noget. Det er dem, som lever med beslutningerne i EU, det er deres oplevelser og fortælleringer, som flytter noget, når EU-politikerne træffer beslutninger. Det er deres oplevelser og fortælleringer, jeg samler på.«

Marianne Vind lægger ikke skjul på, at de nære fortællinger fra europæernes hverdag bliver et helt konkret værktøj, hun tager med sig til Europa-Parlamentet og vil bruge dem aktivt til at præge debatten.

FPU har som fagforeningen for piloter og kabineansatte i hele Danmark, Færøerne og Grønland jævnligt bidraget til indsigt i branchen. Både overfor medlemmer af parlamentet og EU-Kommissionens undersøgelser.

Kender de flyvendes udfordringer

Gennem HK har Marianne Vind både været involveret i arbejdslivet blandt forbundets egne medlemmer, der blandt andet arbejder som HK’ere i de danske lufthavne. Herigennem har hun også været vidne til de flyansattes udfordringer:

»Jeg kender ikke de flyansatte på samme måde som HK’erne, det er klart, men fra mit arbejde i HK kender jeg både til og har set udviklingen med det pres, piloter og kabineansatte bliver udsat for,« siger hun.

Op gennem 1990’erne blev reglerne for europæisk luftfart lempet. Det betød, at flyselskaberne ikke længere var begrænset af, hvilke ruter de må flyve.

Friheden til at flyve i EU er imidlertid også blevet brugt af visse selskaber – herunder Ryanair – til at ansætte i lavtlønslande for dernæst at sende medarbejderne til andre lande og bemande fly, eksempelvis i Norge eller Sverige, hvor de sydeuropæiske lønvilkår ligger langt under.

Det har forvredet konkurrencen og er gået hårdt ud over de ansatte, påpeger Marianne Vind.

Stor lobbyindsats imod strammere regler

En rapport udarbejdet for EU-Kommissionen viser, at blandt de europæiske lavprisselskaber er næsten samtlige kabineansatte hyret ind via et bemandingsbureau. For piloterne er antallet syv ud af ti.

»Der er mange, der spørger, hvorfor skal der være så mange love i EU? Til det svarer jeg, at det er fordi, der er mange huller, og de huller er der nogle brodne kar blandt arbejdsgiverne, som udnytter. Det er vores opgave at lukke de huller, og det er ikke specielt nemt,« forklarer Marianne Vind.

»Virksomhederne, der udnytter disse huller, bruger mange penge på lobbyisme imod nye regler. Her skal vi måske slå os sammen med virksomheder, der har interesse i at overholde reglerne,« tilføjer hun.

Antallet af virksomheder i flyvebranchen, der holder sig på dydens smalle sti, bliver stadig færre. Flere har formentlig følt sig nødsaget til at følge i halen på konkurrenternes kreative ansættelser og brug af underleverandører, alene for at holde trit i kampen om billige billetter.

Marianne Vind peger på, at der udover fagforeningerne også må være virksomheder, som faktisk ønsker at skubbe udviklingen i en anden retning, og lægge pres på EU for at det også sker.

»Dem vil jeg prøve at samle, så vi kan sammen kan lægge et fælles pres.«

Klimaindsats kan giver opsving til kamp mod social dumping

I mange år har man som pilot eller kabinemedarbejder kunnet stå med en følelse af, at vilkårene i branchen var udsat for et ræs mod bunden. Marianne Vind deler denne opfattelse. For trods fagforeningernes kamp mod social dumping har arbejdsgiverne hurtigt fundet nye kneb til at undgå overenskomstkrav. Men ifølge Marianne Vind blæser der også nye vinde i EU – og det er til det bedre, spår hun:

Et er, at EU-Kommissionen i foråret kom med en længe, ventet erkendelse af problemet. Noget andet er den aktuelle klimadebat. Den er for Marianne Vind at se et godt eksempel på, at alting ikke længere kun handler om en vares pris.

»Vi kan udnytte klimadebatten til også at tale mennesker. Transport er ikke bare transport. Det har omkostninger. Det sætter klimaaftryk, men det har også betydning for de mennesker, der arbejder i branchen. Ligesom vi skal tale CO2, skal vi også tale om at transport skal foregå på en god måde som ikke udbytter og ødelægger mennesker,« fastslår hun.

FPU ser frem til samarbejdet

I FPU er nyheden om Marianne Vinds entré i EU blevet hilst varmt velkommen:

»Stort tillykke til Marianne Vind med posten i Europa Parlamentet,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU og fortsætter:

»Vi har arbejdet intenst i EU og Bruxelles de sidste par år for at sørge for, vores medlemmers interesser bliver varetaget af de danske medlemmer i Europa-Parlamentet. Derfor er det jo enormt værdifuldt, at en person som Marianne Vind med en fortid i vores egen fagbevægelse nu er blevet valgt ind og får plads i de to vigtigste udvalg for luftens helte.«

Foruden Marianne Vind finder man i EU-Parlamentets transportudvalg også Søren Gade (V) imens EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg fra dansk side er repræsenteret af Kira Peter-Hansen (SF), Nikolaj Villumsen (EL) og Peter Kofod (DF).

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev