9 ud af 10 kabineansatte har oplevet fatigue. Derfor skal flyselskaberne være bedre til at schedulere og sikre mere hviletid til de kabineansatte. Sådan lyder det fra de kabineansattes fagforening FPU.
91 procent af kabineansatte har oplevet fatigue på grund af forsinkelser eller andre arbejdsrelaterede problematikker. Det viser en undersøgelse fra FPU.
Skiftende vagtplaner, forsinkelser på jorden, larm på hoteller og mange daglige sektorer er nogle af de faktorer, som medvirker til at skabe fatigue blandt kabineansatte.
En kabineansat skriver i en kommentar til undersøgelsen:
”Når duty-perioden forlænges med en time tre dage i træk, oplever jeg fatigue i slutningen af ugen.”
En anden fortæller, at crew control ikke tager højde for, hvis arbejdsdagen er blevet påvirket af en syg passager eller omdirigering.
En tredje peger på, at forsinkelser på allerede stramme scheduleringer udmatter besætningen.
FPU: Selskaberne schedulerer alt for stramt
Resultatet af undersøgelsen viser, at der er behov for handling fra både flyselskaberne og Trafikstyrelsen. Sådan lyder det fra FPU, der er fagforening for piloter og kabineansatte.
”Vi mener, at flyselskaberne schedulerer deres crew alt for stramt. Selskaberne ved, at der ofte opstår forsinkelser og uforudsete hændelser i luftfart, men alligevel forsøger de at optimere driften på bekostning af vores medlemmers trivsel,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

”Vores medlemmer er enormt dygtige til at håndtere de situationer, der kan opstå, men det er på ingen måde holdbart, at de konstant udsættes for minimum hviletid og ændringer i deres schedules i sidste øjeblik. De flyver mange sektorer i løbet af en dag, og når de er scheduleret så stramt, kan en enkel forsinkelse forlænge hele deres arbejdsdag.”
Crew control skal lytte til de flyvende
FPU mener, at selskaberne skal være bedre til at kalkulere med forsinkelser og andre situationer, der ofte opstår.
”Flyselskaberne skal tage højde for det, når de schedulerer crew. De skal også tage særligt hensyn i perioder med spidsbelastning som for eksempel sommerperioden. Vi ved, at vores medlemmer er ekstra pressede her. Det er også vigtigt, at selskaberne booker hoteller, der giver mulighed for ordentlig hvile uden støjgener,” siger Anders Mark Jensen.
En kabineansat forklarer i undersøgelsen, hvordan bare én ekstra fridag mellem flyvninger hjalp, da pågældende følte begyndende fatigue.
”Det er positivt, at crew control udviser ansvar, når en af deres ansatte kommer til dem og fortæller, de er udmattede. Vi vil opfordre alle flyselskaber til at have den tilgang,” siger Anders Mark Jensen.
48 procent er bange for at indsende fatiguerapport
Det er et lovkrav at indrapportere fatigue, hvis man oplever det uden risiko for ansættelsesretlige konsekvenser.
Alligevel viser FPUs undersøgelse, at cirka halvdelen af de kabineansatte er bange for at indsende fatigue-rapporter, fordi de frygter for deres ansættelse.


