Lufthavnen imødekommer kritik: Tværbanen bevares… næsten som vi kender den

Tværbanen i Københavns Lufthavn bevares. Sådan da. Men på en måde, der i modsætning til tidligere udspil fra lufthavnen gør det muligt for langt de fleste flytyper at lette og lande.

Banerne i Københavns Lufthavn, Kilde: CPH/Årsrapport

Københavns Lufthavn har i dag tre baner. To parallelle hovedbaner (04R/22L og 04L/22R) samt en kortere, men til tider yderst vigtig, tværbane (12/30). For under visse vind- og vejrforhold er tværbanen nemlig den eneste mulighed for at lande i lufthavnen.

Oprindeligt ville lufthavnens ledelse helt fjerne tværbanen for at gøre plads til flere gates og dermed fly og passagerer. Siden ville lufthavnen alligevel bevare tværbanen, men i en stærkt amputeret udgave, der tilmed kun ville få en levetid på 10-20 år.

Tværbanen en del af fremtiden

Nu fortæller Københavns Lufthavne så at tværbanen skal være med til at »fremtidssikre lufthavnen«.

»Den tidligere løsning ramte ikke plet i forhold til at imødekomme flyselskabernes fremtidige behov. Der blev konkret udtrykt bekymring over for at nedlægge tværbanen,« siger Kenni Leth, pressechef i Københavns Lufthavne, til Luftfart.nu om beslutningen og tilføjer:

»Derfor har det været afgørende for os at involvere SAS, DAT og Norwegian i udarbejdelsen af den nye plan for at sikre, at den imødekommer flyselskabernes behov.«

Med den nye plan skal der fortsat gøres plads til flere gates, men tværbanen skal bevares. Dog med visse ændringer herunder en afkortning fra 2.800 meter til 2.200 meter. Dette er med andre ord en klar forbedring, hvor det hidtil forlød, at banen skulle kortes helt ned til 1600 meter, hvilket ville forhindre de fleste flytyper i at bruge banen.

Positiv tillidsmand

Nyheden glæder Peter Hjort, tillidsmand for piloterne hos SAS-leverandøren CityJet, der står organiseret i FPU. Hver måned foretager CityJets fly til sammen godt 1.000 landinger vegne af SAS i Københavns Lufthavn.

»Vi er bestemt positive over for, at lufthavnen har lyttet på både luftfartsselskaberne og piloternes faglige vurdering af behovet for en tværbane i Københavns Lufthavn,« siger Peter Hjort og uddyber:

»Når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst udsættes to af i alt tre baner i Københavns Lufthavn for en kraftig sidevind. Tværbanen giver os derimod mulighed for at lette og især lande indenfor de sidevindsbegrænsninger, vi skal holde os til.«

CityJet-piloterne var, sammen med piloter fra de øvrige pilotforeninger under FPU, underskrivere på et læserbrev, der kritiserede lufthavnens oprindelige planer om at sløjfe tværbanen.

Kritik fra piloter

Opretholdelsen af tværbanen sker således efter massivt pres fra både luftfartsselskaberne, men også piloternes fagforening, FPU.

Tværbanen, som officielt betegnes bane 12/30, har nemlig været garant for, at Københavns Lufthavn kan gennemføre flyvninger trods vanskelige vind- og vejrforhold, som særligt gør sig gældende i vinterhalvåret.

Piloterne i FPU fremførte, at man ved at fjerne tværbanen fjerner »den operationelle tryghed piloterne har«. Dette blev sagt med henvisning til, at det med bane 12/30 altid er muligt at lande i Københavns Lufthavn.

»Grundlæggende er der to ting, vi tilsigter som piloter: sikkerhed og punktlighed. Derfor er Københavns Lufthavn så god. Du kan altid lande. Der er en super god flyvekontrol, og hele serviceorganet er gennemsyret af kvalitet. De er virkeligt effektive – det er et kvalitetsprodukt,« sagde Aksel Lytzen, pilot og talsmand for FPU på vegne af kollegerne, som fremførte deres kritik i et læserbrev.

”Envejs-tværbane” kan give perioder med udfordringer

Trods tilfreds blandt piloterne over dagens nyhed, påpeger Peter Hjort dog en potentiel, men dog begrænset udfordring ved den løsning, som Københavns Lufthavn har valg. Den fremtidige tværbane står ifølge lufthavnen til kun at skulle kunne bruges fra Øresunds-siden (altså bane 30 for fly under landing og bane 12 for fly under start).

»Bane 12 (indflyvning til tværbanen fra nordvest red.) bruges ikke ofte. Men når den gør, er der ofte ikke andre muligheder for at lande i lufthavnen,« siger Peter Hjort. Den vurdering bakkes op af flere andre piloter, som redaktionen har talt med om dagens nyhed.

Omkring to procent af de årlige starter og landinger i Københavns Lufthavn sker fra tværbanen. Baseret på tal fra lufthavnens seneste årsrapport blev der foretaget i alt 7.451 operationer på tværbanen i 2018. Af disse var godt 90 procent landinger.

Fly må omdirigeres i særlige tilfælde

Af det samlede antal landinger foregik knap hvert femte (i alt ca. 1.300) fra nordvest med indflyvning over København. Men den mulighed får piloterne ikke på fremtidens tværbane. Hos lufthavnens presseafdeling giver man følgende vurdering af denne problemstilling.

»Der vil være særlige situationer, hvor piloten vurderer at det ikke vil være forsvarligt at lande og lette. I disse situationer vil flyet blive forsinket eller i yderste tilfælde blive omdirigeret til andre lufthavne.«

Pressechef Kenni Leth understreger dog, at når trafikken bliver lagt om til tværbanen, så »er der fly der benytter tværbanen for at sikre en optimal trafikafvikling, og ikke nødvendigvis fordi de har behov for tværbanen.«

De fleste fly kan bruge tværbanen

Den nye tværbane skal efter planen forskydes ud mod Øresund og kortes ned fra 2800 meter til 2220 meter (for starter) og fra 2395 meter til 2000 meter for landinger. Banen kan således fortsat anvendes af de mest almindelige fly som eksempelvis CRJ900, Boeing 737 og Airbus 321 uden reduktioner i start- og landingsvægt.

Længderne på lufthavnens fremtidige tværbane er baseret på input fra piloter og er efterfølgende verificeret ved beregninger, oplyser lufthavnens presseafdeling til Luftfart.nu.

SAS bekræfter overfor redaktionen, at selskabets langrutefly eksempelvis ikke kommer til at kunne bruge banen.

»Langt størstedelen af vores fly kan lette og lande på banen. Løsningen er den mest optimale ud fra omstændighederne, og vi er glade og tilfredse med, at CPH lyttede til operatørerne i lufthavnen og indledte en ny dialog om, hvordan vi sikrer den meste effektive flytrafik, så vi kan fortsætte med at tilbyde god service til vores passagerer,« siger Troels Karlskov, pressechef i SAS, til Luftfart.nu.

Københavns Lufthavn er med sin tværbane en del af en eksklusiv klub blandt lufthavne, som netop har en tværbane. Hverken London Heathrow eller Paris Charles de Gaulle-lufthavnene – henholdsvis Europas nummer et og to – er i besiddelse af en sådan.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev