Luftfartsregler overhalet indenom af virkeligheden

Hver dag går hundredvis af ansatte i den danske flyvebranche på arbejde, uden at de er sikret af lovgivning om arbejdsmiljø og tilsyn med arbejdsmiljø.

Det skyldes i høj grad, at lovgivningen er blevet overhalet indenom af virkeligheden.

Sådan lyder vurderingen fra Ignacio Plaza, juridisk rådgiver ved European Cockpit Association (ECA).

»Førhen var flyselskaber indregistreret og hjemmehørende i det land, hvorfra de opererede, hvorfor der kun gjaldt en lov for de ansatte i det selskab – fordi de alle havde hjemme i samme land,« siger han.

Selskaber flytter væk fra hjemlandet

Men siden 1992 har EU givet luftfartsselskaberne lov til at flyve frit i EU, og det har med tiden skabt selskaber, som knap nok flyver i de lande, hvor de har valgt at lade sig indregistrere.

Eksempelvis har både SAS og Norwegian oprettet selskaber og indregistreret fly i Irland, selvom selskabernes forretninger koncentrerer sig om andre markeder.

»National lov om arbejdsmiljø og sundhed er ikke nødvendigvis tilpasset de nye måder, luftfart opererer på, hvor selskaber åbner permanente baser udenfor deres hjemland,« siger Ignacio Plaza.

I Danmark hører arbejdsmiljø for flyvende personale ind under Transportministeriet.

Problemet skal løses i EU

Ifølge transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) skyldes problemet, at EU’s medlemsstater har implementeret arbejdsmiljøreglerne ombord på fly forskelligt.

Derfor skal løsningerne også findes på EU-niveau, påpeger ministeren.

»Vi har bl.a. sendt EU-Kommissionen et forslag til at adressere arbejdsmiljøproblemstillingen. Konkret peger det danske forslag på behovet for en klarere definition af det såkaldte hjemmebase-begreb og mere ensartede retningslinjer inden for EU for tilsynet med arbejdsmiljø ombord på fly,« siger Ole Birk Olesen.

Dansk forslag forældet

Forslaget som Danmark har sendt til EU-Kommissionen indebærer et forslag om, at det er myndigheden, der udsteder driftstilladelsen, som holder tilsyn med blandt andet arbejdsmiljø.

»Det forslag, vi rejste i 2015 er simpelthen forældet, og hvis det bliver en realitet, så vil det betyde, at vi om få år ikke har nogen form for dansk tilsyn med danske arbejdspladser. Flere og flere danske ansatte arbejder i dag ombord på fly, der hverken er dansk indregistreret i Danmark eller flyver på en dansk driftstilladelse, selvom de har base i Danmark,« siger Thilde Waast, formand i Flyvebranchens Personale Union.

Hun har medvirket i den arbejdsgruppe, der har udarbejdet det danske forslag til EU-Kommissionen.

»Det forslag er rejst i en helt anden virkelighed, end den der gælder i dag,« siger hun.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev