Livsfarlig tendens blandt flypassagerer: Blæser på personalets anvisninger i nødsituationer

Søndag brød et russisk passagerfly under landing i brand. Hændelsen skete i Moskva. Efterfølgende har talrige billeder af den tragiske hændelse cirkuleret i pressen og på de sociale medier.

Billederne viser blandt andet passagerer, der flygter fra det brændende fly med deres personlige ejendele i hænderne. Russiske Interfax har efterfølgende omtalt det faktum, at der var passagerer, som tog sig tid til at hive håndbagagen med sig, imens 41 personer omkom i det brændende fly.

Passagerer, der insisterer på at hive deres håndbagage med sig, under en evakuering, udgør i dag en stor bekymring for de kabineansatte, hvis opgave det er at sikre en hurtig evakuering, skriver The New York Times.

»Vi har set dette problem med passagerer, som prøver at få deres tasker med i en nødsituation igen og igen ved de seneste hændelser,« siger Sara Nelson, der er formand for Association of Flight Attendants-CWA til avisen og tilføjer

»Dette er blevet identificeret som en sikkerhedsrisiko af de nationale sikkerhedsmyndigheder, hvilket Federal Aviation Administration har bekræftet.«

Lad bagagen ligge

Emnet har således også tidligere vakt opsigt. Blandt andet i forbindelse med et American Airlines fly, der brød i brand under staten fra Chicago i oktober 2016. Også da et Emirates fly brød i brand i oktober 2016 så man passagerer, hive bagagen med sig. Disse er blandt syv kendte hændelser siden 2005, hvor passagererne tog deres bagage med under evakuering.

En rapport, der blev udgivet sidste år af Royal Aeronautical Society, foreslår således muligheden for at låse håndbagagen inde i en nødsituation. Rapporten peger på, at problemet med håndbagage kan udspringe af, at flere og flere rejsende ikke lader deres bagage tjekke ind.

Sara Nelson er langt fra den eneste fagforening, der har brugt anledningen til at råbe op, omkring den manglende respekt for flybesætningernes anvisninger.

»Lad alt håndbagage ligge. Alt bagagen. Hvis en person taber sin bagage og den efterfølgende person snubler, kan du i praksis have standes evakueringen for alle bagved dig,« skriver Rolf Liland, specialrådgiver i Flysikkerhetskomitéen hos Norsk Flygerforbund i et opslag på Facebook.

Langt fra første gang

Reglerne for evakuering af et fly er ikke noget det enkelte luftfartsselskab finder på. Der er internationale standarder på området. Et fly skal kunne evakueres på 90 sekunder gennem halvdelen af de nødudgange, som flyet er indrettet med.

Disse krav skal være opfyldt, før end et fly kan blive certificeret, ligesom personalet er uddannet og løbende vedligeholder deres uddannelse i at håndtere nødsituationer.

Både Sara Nelson og Rolf Liland giver foruden formaningerne om at lade bagagen ligge og dermed potentielt redde liv også opfordringer til, hvad der ellers skal til, for at slippe helskinnet ud af en nødsituation.

»Læg mærke til, hvor du sidder, læg mærke til, hvor nødudgangene er, og lyt efter, når personalet fortæller om sikkerhedsinstrukserne ombord,« påpeger Sara Nelson blandt andet.

Netop passagerernes opmærksomhed på sikkerhedsinstrukserne, som bliver fortalt før hver start, har også været i fokus tidligere. Billederne fra hændelse med et South West Airlines fly i april 2018 vidnede om, at passagererne ikke havde hørt efter personalets anvisninger, idet størsteparten havde taget oxygen maskerne forkert på, da det blev nødvendigt.

Foto Breaking Avation News/Twitter

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev