Den hollandske kabineforening FNV Luchtvaart har opnået, hvad mange i flyvebranchen efterhånden var begyndt at tvivle, var muligt.
Efter et vedholdende og insisterende pres er kabineforeningen lykkedes med at tvinge Ryanair til forhandlingsbordet for at tale overenskomst.
Det skriver Aviation24.be.
»Siden november 2015 har vi bedt Ryanair om at anerkende os som en legitim fagforening. Efter flere års afslag, har selskabet nu skiftet mening,« siger Asmae Hajjari, formand for FNV Luchtvaart.
Parterne mødes første gang i midten af april for at forhandle om de ansattes vilkår.
Organiserer over halvdelen af de ansatte
Det har ellers ikke tegnet til forhandlingsvilje fra irernes side. Ryanair har ganske vist anerkendt en række fagforeninger, men egentlige forhandlinger har ligget på et meget lille punkt.
Læs mere: Piloter revser Ryanair for at overdrive om forhandlinger
Tre dage i påsken strejkede portugisiske Ryanair-kabineansatte som følge af manglende anerkendelse fra deres arbejdsgiver.
Læs mere: Ryanair-ansatte strejker for tredje gang på en uge
Ryanair gjorde sig stor umage med at tvinge ansatte fra blandt andet Spanien og hollandske Eindhoven til at skruebrækker i konflikten.
Læs mere: Ryanair tvinger ansatte til at være skruebrækkere
De hollandske kabineansatte gjorde det dog klart, at den slags krumspring ville de ikke medvirke til, påpeger Hajjari. Ifølge FNV Luchtvaart er 60 procent af de Ryanair-kabineansatte organiseret i FNV Luchtvaart, skriver Aviation24.be.
Fælles fodslag overfor Ryanair
Foruden hollænderne har også kabineforeninger i Spanien, Italien, Belgien, Portugal, Tyskland og Storbritannien ladet Ryanair vide, at de kræver at opnå anerkendelse. Det sker med opbakning fra de tværnationale fagforeningsforbund European Transport Federation (ETF) og International Transport Federation (ITF).
Ligeledes har FPU gjort det tindrende klart overfor Ryanair ved parternes møde i februar, at der ikke bliver tale om en overenskomst i Danmark, med mindre det er for alle ansatte, herunder cockpit og kabine.
Ryanair meddelte i december 2017, at selskabet ville anerkende fagforeninger og forhandle overenskomster.
Selskabet har ellers gennem 30 år purre afvist at mødes med fagforeninger. Men mangel på piloter i efteråret fik selskabet på andre tanker. Dertil har Ryanair et ønske om at genåbne baser i blandt andet Frankrig og Danmark, hvor fagforeninger har nægtet Ryanair adgang uden en overenskomst.
Congratulations to our affiliate @FNV in the 🇳🇱Netherlands for getting Ryanair to the table to discuss cabin crew! And thanks for refusing to replace striking colleagues in 🇵🇹Portugal. European workers need to stand together! That’s #FairTransport ✊https://t.co/pC9vohCaAn
— ETF-Europe (@ETF_Europe) 9. april 2018