Kabineformand takker for opbakning ved Xfly-konkurs: ”Jeg blev rigtig rørt”

De konkursramte medlemmer i Xfly har fået stor opbakning fra kolleger i branchen. Det fortæller Xfly-kabinens formand Ingelise Hansen. Hun har indtil videre oplevet, at det er en forholdsvis ’kontrolleret’ konkurs.  

Det tikkede ind med støtteerklæringer fra FPUs øvrige lokalformænd, da det stod klart, at Xfly går konkurs, og cirka 100 FPU-medlemmer mister deres arbejde. Det fortæller Ingelise Hansen, der er formand for Xflys kabineforening.

”Jeg vil gerne sige tak for opbakningen. Det varmer. Det er dejligt at mærke, at de andre lokalformænd tænker på os, og jeg blev rigtig rørt over det. Jeg har delt hilsnerne med mine medlemmer, og de satte stor pris på, at der er nogen, der tænker på os i en svær situation,” siger Ingelise Hansen.  

Hun fortæller, at de andre lokalformænd udover at udtrykke deres sympati har tilbudt deres hjælp, hvis der bliver brug for noget både personligt og professionelt.

Oplever ’kontrolleret’ konkurs

Det er tredje gang i sin karriere i luftfart, at Ingelise Hansen oplever en konkurs. Hun fortæller, at det umiddelbart er en ret kontrolleret konkurs sammenlignet med det, hun har prøvet før.

”Vi har stadig kunnet ringe til firmaet, og vi har haft adgang til dokumenter. De andre gange blev der lukket ned med det samme. Det har været rart, at vi har kunnet skrive emails og sige farvel og tak på en ordentlig måde til kontoret i Tallinn, HR og crew control.”

Ingelise Hansen fortæller, at hun oplever, at medlemmerne reagerer forskelligt, men at det er en hård situation.

”Det er meget trist, for vi var glade for at være i Xfly og havde et godt sammenhold blandt crew i Danmark. Der er forskel på medlemmernes økonomiske situation, men generelt har de taget det roligt, selvom der har været en del tårer rundtomkring.”

Ved tidligere konkurser har Ingelise Hansen oplevet, at noget af det vigtigste er, at man får information løbende, og at man har kontakt til sine kolleger og sine lokale repræsentanter. Det lægger hun derfor også vægt på nu.  

”Det er vigtigt, at man taler med hinanden. Vi og FPU gør alt, hvad vi kan for at informere, så man ved, hvordan man skal forholde sig. Mine medlemmer kan ringe til mig, lige når de vil, og jeg vil snakke med dem, uanset om de har brug for hjælp, eller om de bare vil snakke. De skal bare ringe,” siger Ingelise Hansen

FPU: Medlemsmøder, tjeklister og guides skal hjælpe medlemmer på vej

De berørte FPU-medlemmer er ikke ansat i Xfly, men i bemandingsselskabet PAS Aviation, som ikke har begæret sig konkurs endnu. FPU satte dog sit konkursberedskab i gang, så snart det stod klart, at Xfly ville begære sig konkurs.

”Vi har sat gang i alle værktøjer, vi har ved en konkurs, og vores juridiske team arbejder på højtryk for at gøre den næste del af processen så smidig som mulig for vores berørte medlemmer,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Når PAS Aviation bliver erklæret konkurs, vil de flyvende i Xfly kunne gå i gang med processen med at søge erstatning fra Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Anders Mark Jensen fortæller, at medlemmerne løbende modtager information fra FPU og deres lokalforeninger. Der vil komme tjeklister og guides til, hvordan de skal anmelde deres krav til LG, og der vil blive afholdt flere medlemsmøder, hvor medlemmerne kan stille spørgsmål og få juridisk hjælp.

Anders Mark Jensen glæder sig desuden over, at Xfly-medlemmerne har modtaget så stor opbakning fra FPUs øvrige lokalformænd.

”Det er rigtig vigtigt, at vi står sammen i FPU, når en konkurs rammer en af vores medlemsgrupper. Konkurser sker desværre lidt for ofte i luftfart, men vores medlemmer er dygtige og har ofte meget erfaring at trække på efter mange år i branchen. Nu gælder det om at hjælpe vores Xfly-medlemmer videre i konkurs-processen og assistere dem bedst muligt med at komme i job igen.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev