Kabineansat overfaldet på hotel i London: Nu udtaler flyselskab sig

En kabineansat fra flyselskabet Air India blev i sidste uge overfaldet på sit hotel i London, hvor hun sammen med sine kolleger var på en layover.

Den kabineansatte fra Air India blev i sidste uge angrebet kort efter midnat af en person, der tiltvang sig adgang til hendes hotelværelse. Hendes skrig blev hørt af kolleger, der kom hende til undsætning. Den mistænkte er blevet anholdt. Det skriver Times of India.

Angrebet fandt sted på Radisson RED Hotel London Heathrow.

“Vi er dybt berørte over en ulovlig indtrængen på et hotel, der er drevet af en stor international kæde, og som har påvirket en af vores egne. Hos Air India er vi lige så bekymrede over denne hændelse, som I alle er,” lyder det i en udtalelse fra Air India.

“Vi yder al mulig støtte til vores kollega og resten af teamet, herunder professionel rådgivning. Air India arbejder også sammen med det lokale politi og vil forfølge sagen til fulde i henhold til loven.”

Analyse fra flyblogger Ben Schlappig fra One Mile at the Time: 

I de seneste år har Air India faktisk forsøgt at reducere omkostningerne, når det gælder overnatningshoteller for stewardesser. Men gør det Air India ansvarlig på nogen måde? Når alt kommer til alt, burde forskellen mellem et trestjernet og et firestjernet hotel ikke være sikkerheden inde på værelset.

Nu ved vi ikke præcist, hvordan indtrængeren fik adgang til værelset. Da stewardessen sov, da hun blev angrebet, må man antage, at sikkerhedslåsen på døren ikke var i brug. Det er i hvert fald tilfældet i stort set alle historier om indtrængen på hotelværelser, som jeg har hørt om.

Det er altid chokerende for mig, hvor ofte vi hører om hændelser, hvor der er indtrængere på værelset, og værelsets beboere ikke har brugt sikkerhedslåsen. Du bør bruge den hvert eneste sekund, du er på værelset, selv når du ikke sover. Det gælder endnu mere, hvis du er på et hotel, hvor du har sikkerhedsbekymringer.

Selvfølgelig bør et hotel gøre alt, hvad det kan, for at sikre gæsternes sikkerhed, men jeg mener også, at det er urealistisk at stole på, at hotellets fællesarealer er "sikre". Selv hvis et hotel kræver nøglekort for at få adgang til elevatorerne, er det stadig ikke en ufejlbarlig måde at forhindre indtrængere på. I mange tilfælde er det desuden andre hotelgæster, der er "de onde" i disse situationer. Det er også derfor, det er så vigtigt at bruge sikkerhedslåsen.

Crew flyttet til andet hotel

Den kabineansatte blev taget på hospitalet med mindre skader og er nu tilbage i Indien.

Air India oplyser, at deres crew blev flyttet til et andet hotel efter overfaldet.

“Vi gennemgår løbende rejse- og opholdsarrangementer på velrenommerede internationale hotelkæder baseret på feedback fra vores ansatte og interne evalueringer, så vi kan sikre medarbejdernes sikkerhed og komfort. I denne specifikke sag har vi taget øjeblikkelige skridt og besluttet at flytte vores kollegaer til et andet hotel.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev