Få sekunder efter takeoff blev begge brændstofkontakter i Air India 171 sat i “cutoff”-positionen ifølge en foreløbig rapport. Den internationale pilotforening IFALPA advarer nu om forhastede konklusioner.
Air India 171 opnåede en hastighed på 180 knob (cirka 333 km/t), inden brændstofkontakterne for både motor 1 og motor 2 skiftede fra RUN til CUTOFF-position med ét sekunds mellemrum.
I cockpittets stemmeoptagelse høres den ene pilot spørge den anden: “Hvorfor lukkede du for brændstoffet?”
Hvortil den anden svarer: “Det gjorde jeg ikke.”
Sådan lyder det i den foreløbige rapport, som den indiske havarikommission har offentliggjort om flystyrtet, der fandt sted 12. juni 2025, da Boeing 787 Dreamlineren lettede fra lufthavnen i Ahmedabad, Indien med kurs mod London Gatwick.
Men den internationale pilotforening IFALPA opfordrer nu alle parter til at afholde sig fra spekulationer om årsagen til styrtet.
”Ofrene, herunder familierne til besætning og passagerer på Air India 171, fortjener vores fælles professionalisme, mens den fulde undersøgelse gennemføres,” lyder det i en pressemeddelelse fra IFALPA.
To piloter, 10 kabineansatte og 230 passagerer var om bord. Alle undtagen én passager omkom.
IFALPA: Foreløbig rapport giver ikke svar
IFALPA advarer blandt andet mod forhastede konklusioner i medier og på sociale medier, fordi der er tale om en foreløbig rapport med data indsamlet i undersøgelsens tidlige faser.
”Selvom rapporten i sagens natur rejser mange spørgsmål, giver den ikke svar, og enhver tolkning af indholdet må betragtes som spekulation, hvilket ikke bidrager konstruktivt til en ordentlig efterforskning,” lyder det fra IFALPA.
Det er et krav i de internationale regler for undersøgelser af flystyrt, at der udgives en foreløbig rapport med de oplysninger, man har indsamlet indtil da.
IFALPA påpeger desuden, at rapporten klart angiver, at der ikke på nuværende tidspunkt gives nogen sikkerhedsanbefalinger.
Begge motorer genstartet kort før mayday
Overvågningsoptagelser fra lufthavnen viser, at den såkaldte Ram Air Turbine (RAT) blev aktiveret, få sekunder efter at Air India 171 lettede fra banen.
RAT’en er en nødstrømskilde, som aktiveres, hvis flyet mister al primær elektrisk og hydraulisk kraft, fx hvis begge motorer svigter.
Ifølge videooptagelserne begyndte flyet at tabe højde allerede under den indledende opstigning inden det krydsede lufthavnens hegn.
Rapporten bemærker også, at der ikke blev observeret nogen usædvanlig fugleaktivitet i området omkring flyets rute.
Begge motorer blev forsøgt genstartet, inden cockpittet kl. 08:09:05 udsendte et mayday. Kl. 08:09:11 stoppede den sorte boks med at optage.