Sygedage koster kassen for de ansatte i Hi Fly. For selskabet trækker den ansatte i løn, hvis han eller hun melder sig syg.
Det har ifølge en ansat i selskabet den kedelige konsekvens, at mange føler sig pressede til at gå på arbejde.
»Du kan ikke være syg – eller det kan du, men så bliver du trukket i løn. Du får ingen ting. Nul. Lønnen er i forvejen lav, så hver en euro tæller,« fortæller den ansatte, som ønsker at være anonym.
Væk hjemmefra i tre uger
Vilkårene fremgår også af en kontrakt, som redaktionen har fået indblik i. Ifølge kontrakten får en kabinemedarbejder 3.800 kroner i måneden minus sygedage.
Videre kan man læse, at de ansatte ikke betragtes som ansatte, men kontraktansatte, der alene betales, for det arbejde, de udfører. Vilkårene i kontrakten bekræftes af en række kilder.
Hi Fly har bygget en forretning på at udleje fly og mandskab til selskaber, der eksempelvis har fly på værksted. Det betyder, at de ansatte i Hi Fly er udstationeret op til tre uger ad gangen. Nogle gange så langt væk som New Zealand – andre gange rundt omkring i Europa.
Tvunget syge på arbejde
Den anonyme medarbejder oplyser, at Hi Fly altid sender et minimum af mandskab afsted. Akkurat nok til at overholde flyve-hviletidsbestemmelserne:
»Men der er intet backup crew. Det betyder, at man må gå syg på arbejde. Jeg har prøvet det. Man kan intet gøre. Det var den værste flyvning i mit liv,« fortæller medarbejderen og tilføjer:
»Når vi er ude, må vi selv betale for medicin for at blive rask, og det kan blive meget dyrt.«
Løntræk ved sygdom kan true sikkerhed
I 2015 gennemførte en række forskere ved Ghent Universitet et omfattende studie af såkaldte atypiske ansættelsesformer. Det vil sige ansættelsesformer, der på en ene eller anden måde gør medarbejderens ansættelsesvilkår usikre med få eller ingen rettigheder som arbejdstager, sådan som tilfældet er i Hi Fly-kontrakten.
Af rapporten fremgår det blandt andet, at atypiske ansættelsesformer i flere tilfælde medvirker til, at den ansatte går syg på job:
»Atypiske former for beskæftigelse, som ikke giver jobsikkerhed, resulterer endvidere i, at piloter og kabinebesætningsmedlemmer udfører opgaver, trods mulige sygdomme, i modsætning til at tage krævet sygeorlov. Det er overflødigt at sige, at i betragtning af luftfartøjets særlige karakter kan sådanne fremgangsmåder også have en negativ indflydelse på sikkerheden, mens de er ombord under en flyvning,« står der i rapporten.