FPU Romania og 14 fyrede rumænske luftfartsansatte har vundet en stribe retssager over Wizz Air. Nu skal de luftfartsansatte, der blev fyret under corona-krisen, genansættes i selskabet.
Wizz Air skal genansætte fire piloter og ti kabineansatte. Det har flere rumænske domstole bestemt, efter at FPU Romania og 14 luftfartsansatte gik rettens vej, da selskabet afskedigede dem i april 2020. FPU Romania har nu rettens ord for, at afskedigelserne ikke skete i overensstemmelse med lokal lovgivning. Wizz Air har anket dommene.
”Vi er meget tilfredse med disse domme. Vi mener, at de bekræfter, at Wizz Air har brugt pandemien til at komme af med erfarne og dyrere ansatte for at kunne ansætte billigere arbejdskraft,” siger Mircea Constantin, repræsentant for FPU Romania.
FPU Romania er et af FPUs tiltag i kampen mod social dumping. Oprettelsen af underafdelingen i Rumænien er sket for at sikre bedre vilkår for østeuropæisk luftfartspersonale. FPU har oprettet projektet, for at europæiske flyselskaber ikke omgår ordentlige arbejdsvilkår i Danmark og benytter billigere personale i Østeuropa, som ikke har ordentlige arbejdsvilkår.
Ikke bevist finansielle problemer
I en af retsafgørelserne fra retten i Bukarest bemærkes det, at afskedigelserne ikke var baseret på gyldige og alvorlige grunde, fordi flyselskabet ikke kunne bevise, at det havde store økonomiske vanskeligheder. Retten påpeger blandt andet, at Wizz Air hyrede ni nye piloter til den samme jobrolle to en halv måned efter afskedigelserne.
Wizz Air afskedigede ca. 1.000 af sine medarbejdere i april 2020, da Covid-19-pandemien startede, men fortsatte med at udvide med over 15 nye baser, tilføjede mindst 10 nye fly til deres flåde og skabte en enorm rekrutteringskampagne.
”Vi er meget bekymrede over den måde, som store internationale flyselskaber ignorerer arbejdstagernes rettigheder og endda lokal lovgivning i Østeuropa. FPU Romania vil fortsætte kampen for at sikre, at luftfartsansatte behandles med respekt, så anstændige arbejdsforhold bliver normen i Rumænien,” siger Mircea Constantin, der selv arbejdede for Wizz Air som kabinepersonale indtil april 2020 og er en af de genansatte medarbejdere.
Bedre forhold i Østeuropa er fordel for danske luftfartsansatte
Også i FPU er der glæde over dommene. FPUs næstformand, Anders Mark Jensen, har stået i spidsen for projektet i Rumænien, som blev lanceret i begyndelsen af 2020.
”Det viser, at det kan betale sig at investere i et projekt som Rumænien. Det er hjælp-til-selvhjælp for os i Danmark. Hvis vi skal komme social dumping til livs og beskytte de gode vilkår, vi har opnået i Nordeuropa, er vi nødt til at gøre en indsats for, at østeuropæiske luftfartsansatte bliver organiseret. Den her sag er med til at vise, at det også kan betale sig for østeuropæiske luftfartansatte at melde sig ind i en fagforening,” siger Anders Mark Jensen, der forklarer, at fagforeninger historisk har haft et dårligt ry i Østeuropa, og at der derfor er brug for en strategisk indsats for at organisere de mange luftfartsansatte i Østeuropa.
”Corona-krisen har presset luftfart på rigtig mange ledder og kanter. Nogle flyselskaber har udnyttet krisen, og derfor er det godt, at vi har en organisation, der kan yde modstand, når ansatte ikke bliver behandlet, som de skal. Vi har set Wizz Air være rigtig aggressive og åbne en base i Norge under krisen, så truslen mod skandinavisk luftfart er helt reel, og derfor er det så vigtigt, at vi har en afdeling i Rumænien, så vi ikke kun symptombehandler, men tager kampen op ved roden.”