Hver gang SAS finder en ny underleverandør, betyder det som ofte også en ny arbejdsgiver i den danske flyvebranche. Således har både CityJet, Nordica og nu senest Air Nostrum fundet vej til Danmark med danske baser og danske ansatte.
Imens CityJet og Nordica har haft styr på arbejdsforholdene siden 2017, så er Air Nostrum først fløjet ind i dansk luftrum sidste år. FPU tog allerede fra starten kontakt til selskabet for en snak om arbejdsvilkår – noget som hverken SAS eller selskabets egne personaleforeninger har taget tilløb til.
Forhandlingerne har fundet sted i dels i København og dels Valencia, Spanien, hvor Air Nostrum har sit hovedkontor. Selskabet er storleverandør til spanske Iberia, men flyver derforuden med to 90-sæders CRJ900 fly for SAS. De to fly operer til sammen på godt en tredjedel af SAS’ regionale ruter.
Maratonforhandlinger forud for aftale
Trods langstrakte forhandlinger bestod viljen til at nå et resultat på begge sider af bordet, og i weekenden bar en ny omgang forhandlinger i Valencia frugt, fortæller Anders Mark Jensen, næstformand i FPU:
»Den sidste del af forhandlingerne foregik med maratonforhandlinger i Valencia. Vi endte med en rigtig god dialog og et rigtig godt resultat, som nu skal præsenteres for medarbejderne,« siger næstformanden.
SAS har på få år udliciteret en stadig større andel af sine flyvninger til underleverandører. Tendensen er voksende i Europa, hvilket har givet især fagforeningerne helt nye udfordringer med krav til at omstille sig og tage ansvar for nye medarbejdergrupper.