En række partier afsatte i efteråret 20 millioner kroner til piloter, der har mistet deres arbejde under corona-krisen. Nu står det klart, hvem aftalen kommer til at gælde for.
Piloter i Danmark, som har mistet deres pilotjob, kan snart søge om økonomisk støtte til fornyelsen af deres pilotcertifikat. Certifikatet, der skal fornys årligt, betales normalt af pilotens arbejdsgiver, men i år har mange piloter mistet deres job og har selv måttet betale for certifikatfornyelsen.
Aftalen kommer til at gælde for piloter, der bor i Danmark, og for piloter, der har boet i udlandet, men arbejdet i Danmark. Piloterne skal have mistet deres pilotjob siden 11. marts 2020. Også nyuddannede piloter vil kunne søge om midlerne. Piloterne vil kunne søge dækning for op til 15.000 kr.
FPU sikrer finansiel støtte til vedligeholdelse af pilotcertifikater
”Vi er rigtig glade for, at piloterne nu får en hjælpende hånd. De har været hårdt ramt af corona-krisen, og der har været meget lidt opmærksomhed på deres situation. Beløbet vil udover certifikatfornyelsen også kunne dække en helbredsundersøgelse, og det vil derfor være en rigtig god hjælp til at hjælpe piloter, som har mistet deres arbejde,” siger Thilde Waast, formand for FPU.
FPU, der er den største fagforening for piloter i Danmark, vurderer, at op mod 1.000 piloter i Danmark har mistet deres arbejde.
Intensiv indsats for støtte til piloter
Den nye aftale er indgået mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alternativet. Aftalen er er en del af næste års finanslov, og forligspartierne og Beskæftigelsesministeriet har brugt den seneste måned på at udmønte den endelige aftale tekst – blandt andet med input fra FPU, der har været i løbende dialog med Beskæftigelsesministeriet for at dele viden og påpege problemstillinger.
Aftalen kommer, efter at piloternes økonomiske byrde i august fik FPU til at rette henvendelse til beskæftigelsesministeren, og sidenhen foreslog FPU som en del af Luftfartens genstartsteam også, at regeringen burde afsætte midler til certifikatfornyelse til de berørte piloter.
Regler spænder ben for pilotstøtte: ”Det er ekstremt vigtigt, at Danmark har kvalificerede piloter”
”Vi har i FPU arbejdet benhårdt efter, at piloterne skulle have en økonomisk håndsrækning. Blandt andet har vi gjort alt, hvad vi kunne for at aftalen også kommer til at gælde med tilbagevirkende kraft, så piloter, der i år har været nødt til selv at finansiere en certifikatfornyelse, også kan søge om tilskud. Det er lykkedes, og der er enormt glædeligt at se resultatet af den indsats,” siger Thilde Waast.
”Der er ingen tvivl, om at midlerne kan hjælpe piloterne med at komme hurtigere på vingerne igen. Når der kommer gang i luftfart, vil vores medlemmer være klar til at vende tilbage med det samme, og forhåbentligt kan midlerne også være med til at sikre gode, overenskomstsikrede jobs i Danmark.”
Hvordan skal piloterne forholde sig?
Thilde Waast oplyser, at piloter, der lever op til kriterierne, endnu ikke kan foretage sig noget aktivt for at få del i midlerne. Det forventes, at puljen først åbner for ansøgninger i slutningen af januar, og FPU vil kommunikere det klart ud, når piloterne skal foretage sig noget aktivt.
”FPU har sendt en medlemsmail ud med uddybende information om dagens nyhed, og så snart vi har viden om, hvornår ansøgningerne skal sendes, og hvilke kriterier og elementer en succesfuld ansøgning skal bestå af, vil vi dele den. Jeg opfordrer derfor alle til at holde øje med medlemsmailen, og man kan også følge os på vores Facebook-side,” siger Thilde Waast, der også opfordrer piloter til at holde øje med officielle meddelelser fra Beskæftigelsesministeriet, mens man også kan læse nyt på www.flyvebranchen.dk og her på www.luftfart.nu for at være helt opdateret.