Sø- og Handelsretten har erklæret den ene af de to advokater, der skulle granske Jet Time-konkurs, inhabil. Dommen kommer, efter at FPU bad retten vurdere, om advokaten kunne være uvildig i konkursbehandlingen af charterselskabet Jet Time.
Da charterselskabet Jet Time i juli blev erklæret konkurs, blev to advokater udpeget til at granske konkursen og finde ud af, hvor mange penge der var i boet til at dække kravene fra kreditorerne, som blandt andet tæller de konkursramte piloter i Jet Time.
Flyvebranchens Personale Union (FPU), der repræsenterer Jet Time-piloterne, frygtede dog, at den ene advokats tætte forbindelser til Jet Times bestyrelse kunne gøre ham inhabil. FPU bad derfor Sø- og Handelsretten tage stilling til sagen. Nu har Sø- og Handelsretten vurderet, at FPU havde ret i sine bekymringer. Retten har fundet, at den ene advokat, Henrik Sjørslev, er inhabil, og at en ny advokat skal indsættes som kurator i stedet for ham.
”Vi har fra første dag siden konkursen kæmpet for, at vores medlemmer får dækket så meget som muligt af det, de har krav på. Vi insisterede derfor på, at retten var nødt til at tage stilling til Henrik Sjørslevs habilitet. Det var for os indlysende, at han var inhabil, og det er meget vigtigt nu at få rettens ord for det,” siger Thilde Waast, formand for FPU.
”Vores medlemmer har været igennem en voldsom konkurs og har stået uden indkomst i flere måneder. Lønmodtagernes Garantifond kan ikke dække hele piloternes krav, og vi har derfor anmeldt krav for 44 millioner kroner i konkursboet. Det beløb kan kun dækkes af konkursboet, og derfor er det vigtigt, at der er så mange penge i konkursboet som muligt.”
Betydning for medlemmerne
Sø- og Handelsretten vurderer, at Henrik Sjørslev ikke kan være en del af kuratellet, fordi han er medejer af advokatfirmaet DLA Piper, som har repræsenteret Jet Time. Hans kompagnon og partner i DLA Piper, Peter Schäfer, har både været formand for bestyrelsen i det konkursramte Jet Time og er samtidig blevet formand for bestyrelsen i det nyoprettede selskab Jettime.
Kuratellet skal blandt andet vurdere, om de aktiver, der blev solgt fra det gamle til nye selskab, er solgt til den rigtige pris, ligesom kuratorerne også administrerer de 80 millioner kroner, som det konkursramte selskab tidligere har oplyst, at det har efterladt med henblik på at dække lønmodtagernes krav.
”Det har været magtpåliggende for FPU at sikre, at konkursboet bliver behandlet af uvildige advokater. Vi sætter pris på denne vigtige dom, og vi vil nu fortsætte kampen for, at vores piloter får så meget som overhovedet muligt af det, de har krav på,” siger Thilde Waast.