Ingen løn under sygdom. Risiko for at blive fyret med en dags varsel. Og en månedsløn på omkring 3.800 kroner.
Det er vilkår, som det privatejede, portugisiske flyselskab Hi Fly tilbyder sit kabinepersonale.
Hi Fly sælger ikke selv flybilletter. Derimod udlejer selskabet fly med mandskab til charterarrangører og flyselskaber, der mangler kapacitet.
Senest har det nationale grønlandske flyselskab, Air Greenland, lejet fly og mandskab ind fra Hi Fly til at flyve på ruten mellem Danmark og Grønland i perioden 25. januar til 2. marts 2018.
Hyret via vikarbureau
Vilkårene for de kabineansatte i Hi Fly fremgår af en kontrakt, som redaktionen har fået indblik i. Betingelserne i kontrakten bekræftes af flere kilder med indgående kendskab til ansættelsesvilkårene i selskabet.
Ifølge kontrakten er de ansatte ikke ansat i Hi Fly, men under britisk lov via et vikarbureau med hovedkontor i Singapore.
Vikarbureauet udlejer den enkelte person til Hi Fly, som disponerer over, hvor i verden medarbejderen skal udstationeres i op til tre uger ad gangen.
Senest har to besætninger således haft base i København for at beflyve ruten til Kangerlussuaq for Air Greenland, imens selskabets eget fly har været på værksted.
Presset til det yderste
»Man har typisk vagt i 22 dage. I løbet af de dage presser de os. Vi flyver alt det, vi må, i de tre uger, vi har vagt,« fortæller en ansat, som ønsker at være anonym, og tilføjer:
»Hi Fly sender altid et minimum af besætning – akkurat nok til at overholde flyve-hviletidsreglerne, men intet backup crew.«
Det betyder, at man kan blive tvunget til at gå syg på arbejde, fortæller medarbejderen:
»Jeg har prøvet det. Man kan intet gøre. Det var den værste flyvning i mit liv. Og når vi er ude, må vi selv betale for medicin for at blive rask, og det kan blive meget dyrt.«
Skal selv betale skat
Alt løn udbetales brutto. Af denne løn skal den ansatte selv betale skat og pension. Alle former for fraværsdage herunder sygedage modregner Hi Fly i lønnen.
»Vi blev bedt om at åbne vores eget selskab, som vi selv er ansat i. Vi skal selv betale skat, social sikring, inden vi udbetaler løn til os selv,« fortæller en tidligere ansat som også ønsker at være anonym.
Af kontrakten fremgår det, at Hi Fly sørger for hotel og morgenmad til de ansatte, men andre måltider skal medarbejderen selv betale. Til at dække dette får medarbejderen diæter på op til 510 kroner pr. dag.
»Er man i en dyr by som Paris, London eller København, bruger man alle pengene på mad – vi får kun morgenmad, resten skal vi selv betale. Men når, man som vi gør, bor på hotel, kan man ikke selv lave mad, så det bliver hurtigt dyrt,« fortæller medarbejderen, som stadig arbejder for selskabet.
Den ansatte er ansat i egen virksomhed
Natalie Videbæk Munkholm, lektor og Ph.D. ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, har set kontrakten, som Hi Fly bruger til at rekruttere personale til kabinen:
»Kontrakten laver et kontraktligt setup, hvor kabinepersonalet ikke længere anses for at være ansat, men en selvstændig virksomhed, der leverer ydelser,« forklarer hun.
Kontrakten afskærer den enkelte kabinemedarbejder fra rettigheder, der normalt gælder for en ansat. Som ansat er man normalt omfattet af regler om øverste arbejdstid, mindsteløn, løn under sygdom, pension, løn under barsel, betalt ferie, påpeger Natalie Videbæk Munkholm:
»Det er også beskyttelse af et passende arbejdsmiljø. Der er konsulenten selv ansvarlig for arbejdsmiljøet, og kan faktisk ifalde ansvar som arbejdsgiver ifølge de danske regler.«
Lønniveau langt under danske
Trine Pernille Larsen, lektor ved forskningscentret FAOS på Københavns Universitet har også set kontrakten. Hun fremhæver, at selvom Danmark ikke har en lovbestemt mindsteløn, så afviger lønniveauet i Hi Fly-kontakten fra, hvad de typisk gør sig gældende indenfor servicebranchen i Danmark.
»Sammenlignet med danske forhold ligger lønnen et pænt stykke under. Generelt er det en meget usikker ansættelseskontrakt, da de ansatte ikke er garanteret et minimums antal arbejdstimer « siger hun og tilføjer:
»Hvis man sammenligner med danske vilkår, så har medarbejderen med den type kontrakt ikke adgang til mange af de goder, som typisk er reguleret gennem en overenskomst.«
Blandt andet står der i kontrakten, at vikarbureauet ingen forpligtigelser har over for den ansatte, og at samarbejdet kan afbrydes med ned til en dags varsel.
Vilkår skal måle sig med overenskomst
Ifølge beskæftigelsesministeriet betegnes forhold, hvor udenlandske lønmodtagere har løn- og arbejdsvilkår, som ligger under det sædvanlige danske niveau, normalt om »social dumping«.
»Det sædvanlige danske niveau betyder, at vilkårene skal kunne måle sig med de vilkår, som gælder efter overenskomsten for det pågældende faglige område,« skriver ministeriet på sin hjemmeside.
Flyvebranchens Personale Union, FPU, der har overenskomst med ansatte i Air Greenland oplyser, at startlønnen for de ansatte i selskabet er 20.503 kroner eksklusive diæter. Altså mere end fem gange den løn, de kabineansatte får i Hi Fly, for at udføre samme arbejde.
Vilkår er problematiske for sikkerhed
I 2015 gennemførte en række forskere ved Ghent Universitet et omfattende studie af såkaldte atypiske ansættelsesformer. Det vil sige ansættelsesformer, der på en ene eller anden måde gør medarbejderens ansættelsesvilkår usikre med få eller ingen rettigheder som arbejdstager, sådan som tilfældet er i Hi Fly-kontrakten.
Af rapporten fremgår det blandt andet, at atypiske ansættelsesformer som det, de ansatte i Hi Fly arbejder under i flere tilfælde får ansatte til at gå syge på job:
»Atypiske former for beskæftigelse, som ikke giver jobsikkerhed, resulterer endvidere i, at piloter og kabinebesætningsmedlemmer udfører opgaver, trods mulige sygdomme, i modsætning til at tage krævet sygeorlov. Det er overflødigt at sige, at i betragtning af luftfartøjets særlige karakter kan sådanne fremgangsmåder også have en negativ indflydelse på sikkerheden, mens de er ombord under en flyvning,« står der i rapporten.
Air Greenland: Ingen krav om arbejdsvilkår
Air Greenland, der senest har hyret Hi Fly ind til at flyve for sig gennem mere end en måned, går generelt op i et højt arbejdsmiljø: Blandt har virksomheden det som fokusområde at arbejde med »det gode arbejdsliv« i sin CSR-strategi.
Arbejdsvilkår hos underleverandører er dog ikke en del af kriterierne for valg af underleverandør, meddeler selskabet:
»Ved indleje har Air Greenland ingen krav til de ting (operatørens ansættelsesvilkår red.). Det er et forhold mellem den ansatte og operatøren. Det er ikke en del af de kriterier, vi vælger ud fra. Vi vælger ud fra de kriterier, der er i lovgivningen, men derudover er der ikke yderligere krav,« siger Katrine Hjelholt Nathanielsen, kommunikationschef i Air Greenland.
Hi Fly afviser kritik
Hi Fly har hovedkontor i Lissabon, men rekrutterer i flere europæiske lande. Flere kilder beretter, at selskabet følger den samme usikre ansættelsesmodel med et vikarbureau som mellemmand i vid udstrækning.
Selskabet afviser, at dette skulle være tilfældet.
»Hi Fly rekrutterer ikke sit kabinepersonel som kontraktansatte eller falske selvstændige – men kun som fuldtidsansatte,« skriver selskabet i et svar.
»I visse særligt specifikke tilfælde har vi ansatte gennem et rekrutteringsbureau som ”cabin service representatives” for specifikke kontrakter på korttidsbasis,« tilføjer selskabet og påpeger, at dette antal begrænser sig til fem personer.
Ingen af de kilder, som indgår i researchen til denne artikel har kunnet nikke genkende til den udlægning Hi Fly kommer med.
»Kun de, som har været i selskabet længe, bliver tilbudt en fastansættelse, men hovedparten er ansat via et vikarbureau,« siger medarbejderen, redaktionen har talt med.
Kilden til den kontrakt, som redaktionen har set, undsiger også Hi Flys postulat og oplyser, at Hi Fly har rekrutteret mindst 18 kabineansatte på netop den kontrakt.*
Harme i Air Greenlands ejerkreds
Grønlands selvstyre ejer 37,5 procent af Air Greenland, mens SAS ejer en tilsvarende andel. Dertil har den danske stat en ejerandel på 25 procent.
Blandt det grønlandske selvstyres politikere vækker vilkårene hos underleverandøren til det nationale luftfartsselskab harme:
»I Siumut kæmper vi for ordentlige arbejdsvilkår. Det gælder naturligvis også i luftfart. Vi ejer Air Greenland sammen med SAS og den danske stat, men selvom vi ikke bestemmer alene, er vores holdning afspejlet i Air Greenlands CSR-strategi, der klart siger, at vi ønsker organiserede forhold og kollektive aftaler for personalet,« siger Jess Svane, politisk ordfører for Siumut, landets største regeringsparti.
»Det er op til direktionen og bestyrelsen at føre denne strategi ud i livet, og vi håber selvfølgelig, at de ser med stor alvor på arbejdsforholdene hos deres underleverandører,« tilføjer Svane.
Frygter at stå frem
Ingen af de Hi Fly-ansatte, som redaktionen har talt med, tør at stå frem af frygt for at miste deres arbejde.
De fortæller også, at et en stilling ved Hi Fly er uforeneligt med et fagforeningsmedlemskab.
»Det er også helt umuligt. De fleste er unge, der ingen idé har om deres rettigheder. Og brokker man sig, bliver man fyret uden grund,« siger medarbejderen, redaktionen har talt med.
Fagforening: Værre end hidtil set
Arbejdsvilkår langt under danske standarder er langt fra ukendt i flyvebranchen. Ifølge Thilde Waast, formand for FPU, er vilkårene i Hi Fly dog i den slemme ende:
»Når man arbejder i flyvebranchen, så ser man ofte social dumping og rigtig dårlige arbejdsvilkår i praksis. Men det her er klart noget af det slemmere, vi har set. Og så endda i Norden og hos et selskab, der delvist er statsejet af både Grønland og Danmark. Det gør, at vi skal have snakket med både arbejdsgiverne og politikere,« siger Thilde Waast og tilføjer:
»Det må simpelthen kunne gøres bedre.«
*) Opdateret 29. marts 2018 kl. 13:15