En dansk pilot fik fredag meldingen, at han skulle i karantæne pga. mistanke om, at han var smittet med coronavirus. Det samme gjaldt hans familie. Her kan du læse om de spørgsmål, og tanker han har gjort sig i forhold til sygdommen og sit job fremover. FPU forsøger at besvare hans spørgsmål i forhold til jobsituationen.
– Hej! lyder det overskudsagtigt fra Adam Scott Christensen, da han modtager opkaldet.
Det bliver et interview over telefonen, for han må på ingen måde have fysisk kontakt med andre mennesker end sin familie i øjeblikket.
Sammen med sin nærmeste familie blev han i går aftes (fredag den 13. marts) sendt i karantæne, efter at de havde været i tæt kontakt med et andet familiemedlem, som er smittet af coronavirus.
Luftfart.nu har bedt piloten om at stille op til interview på grund af hans situation, og det har han modigt sagt ja til.
Nu mærker Adam Scott Christensen, der er pilot og styrmand i Regional Jet, og hans allernærmeste familie selv symptomerne. Det andet familiemedlem, der er mistænkt for at have smittet dem, er konstateret positiv for coronavirus.
– Hun har både været i tæt kontakt med os, og passet vores søn. Vi har lidt samme symptomer som hun har med hovedpine og lidt vejrtrækningsbesvær. For en uges tid siden havde vores søn 40 i feber, og han har hostet meget og sådan, siger Adam Scott Christensen til luftfart.nu.
Han forklarer, at han fredag aften ringede ind til 1813 (vagtlægefunktion i Region Hovedstaden) og her fik han at vide, at der var meget stor risiko for, at han og familien var smittet, så de blev straks sat i karantæne.
– Der var ikke så meget at rafle om. Jeg spurgte ind til om det ville sige, jeg ikke kunne gå på arbejde?
’Ja. I skal slet ikke være i nærheden af andre mennesker,’ fik Adam Scott Christensen at vide hos akuttelefonen.
Ikke så fedt
– Hvordan er det at få sådan en melding?
– Jamen, det er jo ikke så fedt, fordi jeg ved, at al luftfart pt. har det jo… De bløder jo alle sammen. Så er det jo ikke så fedt for det første ikke at kunne komme på arbejde, og for det andet ved man jo ikke med den her sygdom, hvad det er for noget, siger han og fortsætter:
– Lige nu har vi det fint nok, men hende sygeplejersken, jeg talte i telefon med, hun siger, at vi kan sagtens have det som vi har det nu i en uge, og så pludselig får man det ad helvede til i den sidste uge, siger Adam Scott Christensen.
Han forklarer, at man ikke rigtig kan forudse noget med den her sygdom.
– Det er lidt ubehageligt at vide, hvad der kommer til at ske, og man har ikke rigtig nogen anelse om, hvordan og hvorledes, siger han.
Familien har fået at vide, at fra den dag, de har været i kontakt med det smittede familiemedlem, så går der 14 dage før man kan give grønt lys til, at de igen kan starte, hvad der minder om et normalt liv.
– Vil der være nogen, som erklærer jer raske, når I føler jer raske?
– Det spurgte jeg også ind til i går, hvor jeg talte med en sygeplejerske, og hun siger jo, at i den situation vi er i nu, der er vi simpelthen erklærede smittede i ind til 14 dage.
– Så er det lige meget om vi har det godt efter fem, syv eller otte dage. Vi er simpelthen trukket ind i en kasse, hvor man er i en karantæne i fjorten dage, og det er lige meget, hvordan man så end har det, siger han.
Skidenervøs som pilot
På mandag skal familien høre deres egen læge, om de evt. kan blive testet for coronavirus.
Men derudover er der alle bekymringerne i forhold til fremtiden og jobbet, og i forhold til corona-epidemien generelt set.
– I det hele taget er man jo skidenervøs som pilot lige så snart sådan noget her sker, fordi man er jo i en ekstremt nichepræget branche. Så der er jo ikke rigtig nogen af os, der ved, hvad fanden vi skal foretage os, hvis vi mister det her job, siger Adam Scott Christensen, der er styrmand i Regional Jet og har tre et halvt års erfaring i at flyve ATR, som er et mindre propelfly.
Han har fløjet lige i underkanten af 2000 timer.
Han forklarer, at de for to uger siden fik en besked fra selskabet om, at nu ville man begynde at sænke produktionen osv., men man skulle ikke være bekymrede for fyringer.
Det var den første melding de fik.
Derefter fik de en melding gennem Regional Pilots Union (RPU) om, at hvis man havde ferie til gode, så kunne man afholde det nu, hvis man havde mulighed og lyst.
– Vi kan komme ned på deltid. Enten 80 eller 85 pct. deltid. Og det seneste vi fik at vide, var i går efter Mette Frederiksens tale, at vores firma var i tæt kontakt på timebasis med SAS om, hvad der skulle ske, og hvad der skal ske med vores operation osv. Så det tyder på, at det hele stille og roligt går i stå, siger Adam Scott Christensen.
Var i Sverige
Så han aner ikke, hvad der skal ske. Om SAS bliver ved at udbetale penge til Regional Jet eller Xfly (firmaets nye navn), som så bliver ved at udbetale løn til piloterne og de kabineansatte, eller om det hele ligesom bare går i stå.
– Om man bliver midlertidigt fritstillet, jeg aner ikke, hvad der skal ske altså. Det er en meget uvis situation det hele, siger piloten.
– Hvordan var stemningen blandt kollegerne før du gik i karantæne?
– Jeg synes den var rigtig god. Der var ikke nogen, der hang med mulen eller noget. Den var rigtig fin altså. Sidst jeg var på arbejde, var i tirsdags. Jeg landede tirsdag klokken elleve om aftenen, og har haft fri onsdag, torsdag, fredag. Men der er jo også sket rigtig meget siden i tirsdags, siger Adam Scott Christensen.
Han fik så beskeden fredag aften, om at han og familien skulle i karantæne, fordi det andet familiemedlem var erklæret smittet.
Han arbejdede i Sverige, så han har ikke været blandt danske kolleger siden sidste uge.
Dybest set er han bange for at have smittet nogen, men han aner ikke, hvornår det skulle være eller, hvor det skulle komme fra, fordi det har spredt sig over hele samfundet.
– Synes du, at jeres ledelse har været ok til at melde ud og sådan?
– Ja, det synes jeg faktisk. Jeg synes det virker som om, de har fulgt det her rigtig tæt, og de har meldt det ud som de var sikre på, og meldt det ud relativt hurtigt efter, at de har fået besked om, hvad der skal ske. Det har fungeret rigtig fint, siger Adam Scott Christensen.
– Indtil videre får I løn?
– Indtil videre får vi løn, ja. Jeg har ikke hørt andet.
Adams spørgsmål til FPU
Adam Scott Christensen har naturligvis en række spørgsmål til sin fagforening, Flyvebranchens Personale Union.
Næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, forsøger at besvare en del af dem her:
– Er der noget, du gerne vil spørge Flyvebranchens Personale Union om i den her forbindelse?
– Jeg ved ikke om det er noget FPU kan svare på. Men det jeg er nysgerrig på, er, hvor står man henne, hvis det her ligesom lukker ned? Bliver man så bare smidt ind i dagpengesystemet igen? spørger Adam Scott Christensen.
Svar:
– Hvis selskabet går konkurs, så træder der jo nogle forskellige ting ind som hjælpeforanstaltninger, som man jo har i Danmark. Altså med Lønmodtagernes Garantifond osv. Men fordi vi stadig er så tidligt henne i processen, så synes jeg det er for tidligt at tale om konkurs, siger Anders Mark Jensen og fortsætter:
– Det er klart, at FPU forbereder sig på alle værste scenarier, men lige nu er vores fokus ikke på konkurser, det er simpelthen at redde selskaberne, sådan så der også er arbejdspladser, når alt det her er overstået. Det er vores allervigtigste prioritet, siger næstformand Anders Mark Jensen.
– Hvis vi bliver opsagt, er det så med mulig genansættelse, og bruger man anciennitetsprogram? spørger Adam Scott Christensen.
Svar:
– Enhver overenskomst er jo forskellig. Det er det første svar. Og det er efter hvilke regler, der gælder i overenskomsten. Nummer to er:
– Lige nu forsøger vi i FPU, og det har vi arbejdet med i døgndrift de sidste dage, at aftale sammen med vores tillidsrepræsentanter og selskaberne, mulige måder at undgå opsigelser på i den her periode.
– Og det er vores allerstørste prioritet lige nu: At forsøge at holde flyene i luften. Og sørge for at have så mange i beskæftigelse som overhovedet muligt.
– Og hvis det så ikke kan lade sig gøre, så træder du ind i anden fase, hvor vi forsøger, stadigvæk, at holde selskaberne i live, men med nogle forskellige foranstaltninger, der kan gøre, at man evt. kan vende tilbage til arbejdet, når flyene kommer på vingerne igen. Men det er forskelligt fra selskab til selskab. Der er en dialog med næsten alle selskaber på nuværende tidspunkt, siger Anders Mark Jensen.
Og anciennitetsprogrammet?
– Det er forskelligt fra selskab til selskab, og det træder kun i kraft, hvis der er tale om deciderede opsigelser. Vi er ikke dér, og det er det vi gerne vil forsøge at undgå. At folk bliver decideret opsagt.
Vi vil gerne finde midlertidige løsninger, siger næstformanden.
Adam Scott Christensen mener, at hvis de kommer til at gå ned i løn midlertidigt, så synes han det er vigtigt at få skrevet ind, at lige så snart corona-situationen er overstået, så går man tilbage til de vilkår man havde før.
– Man har jo set før, at man har underskrevet noget midlertidigt, men der ikke er lavet en aftale på, at man skulle gå tilbage til de forhold man havde før. Så er man bare kørt videre i reduceret løn, siger han.
Svar:
– Hvis vi laver aftaler med arbejdsgiverne, er det ikke overenskomsterne vi laver om. Men så laver vi midlertidige foranstaltninger, der skal hjælpe selskabet med at bevare skuden i vandet. Og samtidig også beholde så mange arbejdspladser som overhovedet muligt, siger Anders Mark Jensen.
Adam Schott Christensen vil også gerne vide, hvad de selv som piloter kan gøre i forhold til at hjælpe deres eget firma.
– Vi er lige blevet enige om en aftale, hvor vi kun får vores schedule ud, så vi nu kan kigge to uger frem, hvor vi før kunne kigge minimum en måned frem, lyder det fra piloten.
Svar:
– Jamen vi oplever, at alle gør, hvad man egentlig kan, og det er der også behov for i den her vanvittige situation, som vi står i. Men det er klart, at vores tillidsrepræsentanter arbejder døgnet rundt lige nu på at finde så mange løsninger på vegne af deres piloter eller kabinepersonale som muligt.
– Så det bedste er at være fleksibel over for deres arbejdsgiver i den her situation, og bakke op om deres lokale tillidsfolk, lyder det fra næstformand Anders Mark Jensen.