Dansk luftfart forsvinder til udlandet

Antallet af fly, der er indregistreret i Danmark, bliver færre og færre.

Over de seneste 16 år er antallet af større fly på dansk register svundet ind med 46 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.

Dette skyldes ikke, at der er færre, der flyver, eller der ikke er flyselskaber med baser i danske lufthavne.

Siden 2002, hvor der var flest fly indregistreret i Danmark, er antallet af fly på dansk register med flere end 100 siddepladser reduceret med 46 procent, mens den samlede bestand af fly med flere en 10 siddepladser er reduceret med 28 procent. Kilde: Danmarks Statistik og Luftfartøjsregisteret.

Derimod er der sket en udvikling henimod, at selskaber, der i dag opererer fra danske lufthavne, har deres fly indregistreret i andre lande end Danmark.

Myndigheder undsiger sig tilsynspligt

Færre fly på dansk register betyder, at færre danske arbejdspladser for piloter og kabineansatte er omfattet af dansk lovgivning.

»Vi har stadig vores arbejdsplads i Danmark, men fordi flyene ikke længere er dansk indregistrerede, fører de danske myndigheder ikke længere tilsyn med vores arbejdsmiljø ombord,« forklarer luftkaptajn og tillidsrepræsentant for piloterne i CityJet, Peter Hjort.

Hos Trafikstyrelsen, der er dansk myndighed for arbejdsmiljø ombord på fly, henviser man i stedet til Irland, men heller ikke her er der hjælp at hente. I Irland er det nemlig sådan, at arbejdsmiljøloven begrænser sig til irsk territorium.

Fra dansk til irsk flag

CityJet, der for et år siden købte Cimber fra SAS, har over de seneste 12 måneder erstattet ni dansk indregistrerede fly med irsk indregistrerede – og i de kommende måneder følger de sidste tre.

Og den irske SAS-leverandør er langt fra eneste selskab, der opererer fra danske lufthavne med udenlandske fly.

Da Norwegian åbnede dansk base i 2008, var det først med fly på norsk register, siden er flyene blevet overført til Irland. Norwegian åbnede base i Danmark, da Sterling, som havde alle sine fly på dansk register, gik konkurs.

Et af fem SAS-fly er ikke skandinavisk

I SAS opereres godt 21 procent af de fly, der indgår i SAS’ produktion på et ikke-skandinavisk register. Det viser en opgørelse fra blandt andet Planespotters.net, der fører et udførligt register over luftfartsselskabernes flåder.

Hovedparten af de ikke skandinaviske fly, der flyver for SAS, er hjemmehørende i Irland og resten i Storbritannien, Estland og Spanien.

Udviklingen skyldes især, at SAS i dag benytter sig af en stribe underleverandører. Førnævnte CityJet har erstattet sine danske fly med irske. Estiske Regional Jet OÜ har taget over for Jet Time, som fløj dansk indenrigs med fly på dansk register. Og i Sverige flyver et britisk selskab, Flybe, på indenrigsruterne.

Senest bidrager SAS dog til udviklingen, idet selskabet selv har oprettet et irsk datterselskab med fly på irsk register.

Enkelte selskaber fastholder danske flåder

Tilsvarende har Primera Air overflyttet syv af sin ni fly store flåde fra dansk til lettisk register til trods for, at selskabets rutenet koncentrerer sig om Skandinavien og Island.

Senest har også DAT flyttet supportfunktioner til Litauen, hvor selskabet siden 2003 har haft et datterselskab. Foreløbigt har selskabet dog ikke planer om at udflage yderligere fly.

Derimod fastholder selskaber som Jet Time, Thomas Cook Airlines, og Alsie Express deres flåder på dansk register, mens Sun-Air med en enkelt undtagelse også flyver på dansk register.

Dertil kommer det Köln-baserede Star Air, som ejes af Maersk-konglomeratet, der har fly på dansk register.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev