Den irske domstol har endeligt godkendt redningsplanen for CityJet, der nu kan overtages af danske Lars Thuesen.
Det irske flyselskab CityJet, der flyver wetlease for SAS, kan udtræde af rekonstruktionsprocessen. Det sker den 31. oktober 2025. Samtidig kan selskabet begynde overgangen til en ny dansk ejerstruktur. Det har den irske domstol afgjort.
”Det er en kæmpe lettelse. Vi er glade for, at firmaet består og kommer på danske hænder. Det er fantastisk at vide, at man har et job i morgen, og at vi ikke skal vågne op til den usikkerhed længere,” siger Lasse Holm Hansen, der er formand for de kabineansatte i CityJet.
CityJet måtte tilbage i maj i år gå i rekonstruktion på grund af de økonomiske konsekvenser, der opstod, efter at de mistede kontrakten med Lufthansa.
Det har været en turbulent tid, hvor 16 kabineansatte er blevet opsagt, fortæller Lasse Holm Hansen.
”Vi har stået i uvished om, hvor mange der ville have et arbejde, og alle har været påvirkede. Da vi mistede Lufthansa, fik vi at vide, at det kunne være op til 30 kabineansatte, der skulle afskediges. Vi er stolte af, at vi har kunnet minimere tabet af kolleger. Nu står vi med super gode nyheder, og vi vil kæmpe for, at de kolleger, vi har mistet, kan komme tilbage.”
Pilotforening ser frem til samarbejde med ny ledelse
Også i CityJets pilotforening er der stor tilfredshed med, at redningsplanen er endeligt godkendt.
”Det er en lettelse og en glæde, og det er et resultat, som vi alle havde håbet på og kæmpet for,” siger Peter Hjort, formand for piloterne i CityJet.
”Vi ser frem til, at vi får et godt samarbejde med det nye ejerskab og den nye ledelse. Et godt samarbejde gør, at vi kommer stærkest ud af den her proces sammen. Det har været en usikker tid, hvor vi har forsøgt at holde humøret oppe. Vi har gjort, hvad vi kunne. Resultatet indebærer, at flere vigtige stillinger flyttes tættere på produktionen, hvilket vi er meget glade for. Det er en fordel for både de ansatte og firmaet.”
Jettime-ejer bliver ny hovedinvestor
Den nye hovedinvestor i CityJet bliver Lars Thuesen, der i forvejen ejer flyselskabet Jettime.
Lars Thuesen har dog ingen intentioner om at blande Jettime og CityJet sammen. Det fortalte han tilbage i august til erhvervsmediet Finans.
”Det ville ikke give nogen mening. De to virksomheder er vidt forskellige, når det gælder både flytyper og forretningsmodel.”
CityJet har en treårig aftale med SAS, som de indtil nu har betjent med 12 fly. Fremadrettet bliver det 15 fly.



