Repræsentanter for et stort flertal af de kabineansatte i Ryanair har i de seneste to dage været samlet i Dublin. Her har man diskuteret en række krav til deres arbejdsgiver.
De ansatte vil ikke længere finde sig i underbetaling, ansættelser som løsarbejdere og betaling for ting som uniform og vand at drikke i arbejdstiden.
Den samlede liste – som også tæller krav som løn under sygdom og ferie, indbetaling til pension og kompensation for ændrede vagtplaner med kort varsel – ledsages med budskabet om, at Ryanair-ledelsen kan forvente strejker, hvis ikke man vil imødekomme de ansatte.
Det er gennemgående for kravene, at de afspejler vilkår, man finder på tilsvarende arbejdspladser, hedder det i en pressemeddelelse fra Det Internationale Transportarbejder Forbund (ITF).
Ansatte har måttet se langt efter bedre vilkår
I alt har 80 procent af de flyvende medarbejdere ved Ryanairs baser – og 100 procent af selskabets ground crew – været repræsenteret ved mødet i Dublin, der blev afholdt i regi af Cabin Crew United, som hører under ITF og ETF (Det Europæiske Transportarbejder Forbund).
Mødet kommer efter, at Ryanair for mere end et halvt år siden sagde, at man ville anerkende fagforeninger. Ledelsen var på dette tidspunkt trængt langt op i en krog af de ansatte, der rejste krav om overenskomster på tværs af Europa.
Siden har de ansatte dog ikke mærket meget til nye toner fra ledelsen i form af forbedrede vilkår. Derfor er først piloter og siden nu også kabineansatte gået sammen på tværs af grænser for at samle fælles krav til overenskomster og rettigheder.
FPU: Tiden er inde til at sige fra
»Med så stærkt et fremmøde, som vi har set her i Dublin, er der ingen tvivl. De ansatte i Ryanair har fået nok – de vil ikke længere finde sig i de vilkår, som Ryanair i mere end 25 år har trynet sine ansatte med,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU og tilføjer:
»Det er nu, tiden er inde til at sige fra over for Ryanairs griske ansættelsesmetoder. Her har alle europæiske fagforeninger et stort ansvar for at bakke de ansatte op, for i sidste ende rammer ansættelsesvilkårene i Ryanair også resten af branchen – det har vi sådan set allerede kunnet se ske igennem længere tid.«
FPU har de seneste år arbejdet sammen med fagforeningerne i resten af EU for at organisere de ansatte i Ryanair, så de sammen har kunnet danne front mod deres arbejdsgivers urimelige vilkår.
»Det har vist sig at være den rigtige vej at gå. Det kan vi se nu, hvor det er de ansatte i Ryanair, som går sammen og kræver ordnede vilkår. Vi er meget stolte af den forandring, som de ansatte her er med til at skabe«, siger næstformanden.
Anders Mark Jensen har deltaget ved mødet i Dublin både for at dele ud af FPU’s erfaringer med Ryanair, men også for at være opdateret og forberedt, hvis selskabet beslutter sig for at finde til Danmark igen.
Storstrejke under opsejling
Truslerne om strejke fra de kabineansatte kommer blandt andet fra spanske, belgiske, hollandske, italienske og portugisiske fagforeninger. Her forlyder det, at strejker på op til tre dage kan blive aktuelle.
Alene i Italien transporterede Ryanair i gennemsnit 100.000 passagerer om dagen i 2017, viser en opgørelse fra Flight Global.
Beslutningen om at strejke er »utvivlsomt taget«, citerede Bloomberg Antonio Escobar, repræsentant for den spanske union SITCPLA. Kort efter har Reuters ifølge DR meddelt, at personalet i Italien varsler 24-timers strejke 25. juli, mens personale i Spanien, Portugal og Belgien strejker i 48 timer 25. og 26. juli.
Ifølge ITF bliver beslutninger om strejker truffet af de enkelte landes fagforeninger.
Meddelelsen kommer blot dagen efter, at de irske piloter med et flertal på 99 procent stemte for at gå i strejke på torsdag i næste uge. Siden har de irske kabineansatte overvejet at støtte piloterne i sympati.
Sidst i juli forventes også medlemmerne af tyske Vereinigung Cockpit at skulle stemme om eventuelle arbejdsnedlæggelser i en strid om løn- og arbejdsvilkår, skriver Bloomberg.
Ryanair siger i en kort kommentar, at man finder de ansattes kritik for meningsløs.