Airbus-pilot Oliver Jensen er særligt stolt over samarbejdet med kabineforeningen, når han ser tilbage på sine to år som formand for BRAs Airbus-piloter. Airbus-produktion stoppede dette efterår, men Oliver Jensen fortsætter som formand og flyver videre på ATR’en.
Hvad har du været mest stolt over som TR?
Da jeg kom til BRA/AAP, var der ingen tillidsrepræsentant for Airbus-piloterne. Og jeg havde aldrig været tillidsvalgt før, så der var en stejl læringskurve. Piloterne var gode til at vise mig tillid, og når der var en problemstilling eller et ønske, de ville at sætte fokus på, foregik det på en virkelig konstruktiv måde.
Det, jeg er særligt stolt over, er samarbejdet med Sebastian Kolagar [formand for BCUD, red.] og kabineforeningen BCUD.
Vi havde en stærk fælles front til overenskomstforhandlingerne, og vi fik forbedret forholdene for både piloter og kabineansatte. For eksempel fik vi forhandlet bedre work/life-balance og fleksibilitet igennem, uden det påvirkede selskabet negativt.
Og vi gjorde det på en måde, hvor vi fastholdt et godt forhold med ledelsen.
Hvordan var det at forhandle overenskomst sammen med kabineforeningen BCUD og FPU?
Det har været supergodt at forhandle sammen.
På langt de fleste punkter var både piloter og kabineansatte enige om, hvad vi ønskede forbedret.
FPU har været en kæmpe hjælp, når det kom til at forhandle på cockpittet og kabinens vegne. De har været enormt professionelle og forstået, hvad vi og kabinen boksede med. Anders [Mark Jensen, næstformand FPU, red.] samlede alle de krav, vi havde, og satte retningen til forhandlingerne.
For os tillidsvalgte var det også vigtigt, at FPU tog sig af de tunge problemstillinger til forhandlingerne. På den måde kunne vi trykke max på for bedre arbejdsforhold uden at blive uvenner med ledelsen.
Du stopper på Airbus’en, men fortsætter på ATR’en. Hvad vil du sige til dine Airbus-medlemmer?
Jeg kommer til at savne Airbus-piloterne enormt meget, og jeg er ked af, at jeg ikke længere skal være kollega med dem.
Vi har haft et supergodt samarbejde, når de er kommet til mig om emner, de ville have, jeg skulle tage op med ledelsen. Jeg tror faktisk aldrig, at vi i pilotgruppen har skændtes om noget. Alt er foregået sobert og med respekt for hinanden, og det har gjort mit arbejde som TR mere effektivt. Det vil jeg gerne sige tak for.
Heldigvis får jeg nu en masse gode nye kollegaer på ATR’en, som jeg glæder mig til at lære bedre at kende.
Fakta
Oliver Jensen har været i BRA/AAP i over to år. Inden da har han arbejdet i CityJet og DAT.
BRA har både haft Airbus- og ATR-produktion. På grund af underskud lukkede Airbus-produktionen i efteråret 2025.
Airbus-piloterne har haft mulighed for at komme over på ATR’en.



