FPU: Trafikstyrelsens rigide håndtering af medical-regler presser både ansatte og flyselskaber

Lange ventetider hos flyvelæger og bureaukratisk håndtering af regler om medicals lægger et unødigt pres på både de ansatte og flyselskaberne. Hele branchen risikerer at gå i stå, siger forbundssekretær i FPU Kasper Svendsen i dette debatindlæg.

Det plejede at være vejret, vi piloter talte om, når vi mødtes. Men nu er der en ny fællesnævner, som har vippet vind og nedbør af pinden:

Nemlig medicals. Et område, Trafikstyrelsen administrerer.

Før i tiden, når man skulle have fornyet sin medical, fik man straks en aftale, og efter en time inde hos flyvelægen var man ude af døren igen og klar til at arbejde. Såfremt flyvelægen selvfølgelig ikke fandt noget alvorligt, der skulle tjekkes op på yderligere.

I dag ser det anderledes ud.

Trafikstyrelsens håndtering af reglerne er mildt sagt omstændig. Der skal ikke meget til, for at man bliver groundet eller bliver sendt til ekstraundersøgelser hos en speciallæge, hvilket man så ovenikøbet selv skal koordinere.

Der er mange eksempler at tage af, men et af de vildeste er, at man som single pilot mister sin medical, hvis man ikke kan bevise overfor Trafikstyrelsen, at man har mindre end én procents risiko for at få nyresten. Og hvem har det?

Der er tale om en overforsigtig fortolkning fra Trafikstyrelsens side, og det går både ud over den enkelte ansattes levebrød og lammer selskaberne, som skriger efter arbejdskraft i både kabinen og cockpittet.

Ventetider tvinger piloter til udlandet

Hos flyvelæger er der ofte månedlange ventetider, og hvis man skal tjekkes for noget specifikt, bliver man sendt til en specialist – som så igen har flere måneders ventetid. Det er en virkelighed, som alt for mange piloter og kabineansatte kan genkende.

Al den tid væk fra cockpit og kabine, og al den usikkerhed for de flyvende, der bliver fanget i medical-møllen, er ikke til gavn for nogen. Og da slet ikke flysikkerheden.

Konsekvensen er, at mange luftfartsansatte med dansk base søger til udlandet for at få et medical-tjek.

Ventetiden er kortere, bureaukratiet knap så massivt og risikoen for at miste sit job lavere. I FPU er vi faktisk begyndt at anbefale vores medlemmer at søge læge i Sverige eller Norge, hvor sundhed og sikkerhed godt kan gå hånd i hånd uden flere måneders usikkerhed.

Børnesygdomme skal ikke påvirke ens voksne arbejdsliv

Forleden hørte jeg om en luftfartsansat, der havde haft en mindre diagnose, da han gik i tredje klasse. Det forløb skulle denne person her flere årtier efter redegøre for hos en luftfartspsykolog, hvis han gerne ville op at flyve igen.

En anden ansat dumpede sin medical på grund af allergi, som personen havde levet med hele sit liv.

Grundighed er godt, men der burde være en bagatelgrænse for, hvad flyvende skal igennem for at passe et arbejde, de varetager med stor faglig stolthed.

Det lader til, at Trafikstyrelsen har glemt, at vi har med mennesker at gøre. Ikke bare paragraffer, bekendtgørelser og navne på et A4-papir.

Vi skal huske det hele menneske. Og det bør den lægefaglige vurdering også afspejle. Man kan godt have lidt for højt blodtryk og samtidig være i god form og leve sundt.

Rammer Danmarks konkurrencedygtighed

Ud over de store personlige konsekvenser, som Trafikstyrelsens håndhævelse af medical-reglerne kan have, rammer de også vores land og branche på konkurrencedygtigheden.

Hvis vi i Danmark skal have en luftfartsbranche, som kan hamle op med internationale selskaber, er vi nødt til at ændre den måde, de restriktive regler håndteres på.

Vi skal være et land, hvor ansatte ikke skal frygte for deres karriere på grund af et rigidt system, og hvor flyselskaber ønsker at have baser og kan skaffe arbejdskraft. Dansk luftfart vokser, og den vækst må vi ikke hindre, ved at myndighederne udviser overforsigtighed.

FPU ser frem til dialogmøde med Trafikstyrelsen

Når jeg taler med mine internationale kollegaer i Europa, har de ikke nær samme oplevelse af de medicinske myndigheder i deres respektive lande. Og vi er altså underlagt de samme lovgivninger fra EU.

Håndhævelsen af medical-reglerne har fungeret før i Danmark, og dengang faldt flyene altså ikke fra himlen.

Derfor ser vi i FPU frem til at mødes med Trafikstyrelsen i slutningen af oktober, hvor vi regner med at diskutere, hvordan vi fremadrettet kan forbedre håndteringen af medical-reglerne.

Det er vigtigt, at vi skaber en smidig proces og finder tilbage til den gode gamle rationalitet, logik og praksis, som vi før har været så dygtige til i Danmark.

Til gavn for de luftfartsansatte, flyselskaberne og Trafikstyrelsen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev