Roskilde Airshow markerer denne weekend sit 30-års jubilæum, og både Royal Air Forces Red Arrows-opvisningsteam og fly fra det svenske, tyske og polske flyvevåben er blandt hovedattraktionerne. Formand for Roskilde Airshow, Per Faldborg, fortæller her, hvordan man sammensætter et airshow-program, hvilke udfordringer der er, og hvad han selv ser mest frem til.
Hvad kendetegner dette års show?
Det bliver det største airshow, vi nogensinde har arrangeret. Gennem årene har vi opbygget et stærkt netværk inden for airshows, og pludselig er vi blevet en interessant samarbejdspartner. Ikke fordi vi er kæmpestore, men fordi vi gør det hyggeligt og professionelt. Tidligere skulle vi selv ringe og spørge, om folk ville deltage. Nu er det dem, der ringer til os.
I år har vi samlet nogle af de bedste i verden. Red Arrows er er et af verdens bedste opvisningsteams. Vi har det polske flyvevåben, Gripen-fly fra Sverige og helikoptere og fly fra det tyske flyvevåben. Vores tusmørkeshow er også ved at ret kendt.

Hvordan kan det være, at udlandet ringer til jer for at få lov at deltage?
Vi gør det godt, og så er vi en lille lufthavn. Vi er ikke en militærbase. Publikum kan komme helt tæt på flyene og tale med piloterne. Det kan de ikke i de store lufthavne.
Var I på udkig efter noget særligt, da I skulle sammensætte programmet?
Vi vil gerne have et stærkt militært opvisningsteam, som larmer og gør ved. Det kan folk godt lide. Vi prøver altid at få fast jets. Vi prøver at variere det fra den lille flyver og op til de store fly. Der skal være noget for alle: 2. verdenskrig, gamle KZ-fly og det danske flyvevåben, som kommer med en masse fly og et kæmpestort udstillingsområde. Det er en god blanding, som vi bruger et års tid på at skaffe.
De militære fly inviterer vi. De må ikke tage imod betaling. De civile skriver vi til, om de er ledige, og hvad de skal have for det.

Hvad er den største udfordring ved at arrangere sådan et program?
Der er mange. Det er hele logistikken. Vi var ved at drukne i vores egen succes. Vi måtte udvide vores opvisningstider. Vi har haft udfordringer med, at der ikke var plads til alle de fly, der kommer. Vi måtte finde alternativer. Vi har sat flere fly ved hangarområdet. Der bliver virkelig mange fly at se på.
Vejret kan også være en udfordring, hvis det høvler ned og blæser, og der ikke er højt til loftet. Men nu har det været tørvejr i 14 dage, og hele vores opvisningsområde er tørt og dejligt. Det er perfekt, og vi får flot vejr til hele opvisningen.
Vi har mange aktører involveret i sådan et airshow, men myndighederne er meget positive. Det gælder kommunen, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet. Og Naviair styrer det hele i luften. Det er en spændende udfordring for dem. Red Arrows lander for eksempel i Kastrup lørdag aften.
Verden er blevet mere urolig de seneste år med krig i Mellemøsten og Ukraine. Spiller det på nogen måde ind i jeres overvejelser om, hvordan jeres program ser ud?
Vi er ikke politiske, men jeg kunne godt forestille mig, at det er en af årsagerne til, at meget militær har meldt sig. Det siger de ikke, men militæret ved godt, at de skal vise deres isenkram i øjeblikket. Russerne inviterer vi ikke.
Hvorfor afholder man airshow?
Man kommer tæt på noget, man normalt ikke er tæt på. I England er airshow det næststørste efter fodbold.
Roskilde Airshow startede for 30 år siden med nogle foreninger, der sagde: “Skal vi ikke vise de fly, vi har?”
De var ikke så mange, der kendte til airshows og flyveopvisninger i Danmark. Vi har ikke så meget at vise frem, så vi skal have meget fra udlandet. Vi har haft en stille og rolig udvikling, som kulminerer med vores 30-års jubilæum i år. Vi har brugt meget tid på at fortælle, hvad vi laver. Man kan tage hele familien med herud og få noget at spise og drikke. Fordi vi har lavet gode airshows, er interessen blevet større. Flere mennesker giver flere indtægter og flere fly.

Hvad ser du selv mest frem til?
Tusmørkeshowet lørdag aften, hvor der kommer fyrværkeri, pyroteknik, LED-lys og laser og nogle af Europas dygtigste kunstflyvere. Og så Red Arrows. De består af ni fly og flyver så tæt, at man tror, det er løgn. De er så præcise og gør det vanvittigt godt. Det er svært at beskrive. Den formation, de laver, ser bare godt ud.
Faktaboks
Lørdag den 23. og søndag den 24. august 2025 afholdes Roskilde Airshow i Københavns Lufthavn - Roskilde.
Man kan blandt andet opleve det hidtil største antal fly og helikoptere fra det tyske flyvevåben, hvor publikum kan få oplevelsen af bl.a. Eurofighteren, der leverer soloopvisning.
Forsvaret vil stille med militære fly og helikoptere fra Søværnet og Flyvevåbnet.
Udover udenlandske militærfly vil der komme civile passagerfly, forretningsfly og helikoptere, militære fly fra Anden Verdenskrig, kunstflyvnings fly, hjemmebyggede fly og veteranfly (bl.a. de danske KZ-fly).
Ydermere vil der være svævefly, dragefly, ultralights, modelfly og faldskærmsudspring.
Der forventes 15.000 - 20.000 besøgende.
Se hele programmet her