Sverige dropper flyafgift: Danmark bør tage ved lære af svenske erfaringer

Sverige siger farvel til den flyafgift, som de indførte for godt seks år siden. Danmark bør følge trop og skrinlægge den planlagte passagerafgift, der blandt andet skal finansiere en ældrecheck.

Af Anders Mark Jensen

Det er ironisk, at Sverige – landet, der opfandt begrebet ‘flyskam’ – nu skrotter den flyafgift, som landet indførte i 2018. Men svenskerne har indset, at flyafgifter gør mere skade end gavn, og Sveriges erkendelse bør være en øjenåbner for Danmark, der snart vil indføre en lignende afgift.

Som fagforening for piloter og kabineansatte ser vi med skepsis på den planlagte danske passagerafgift fra 2025, som blandt andet skal bruges til at finansiere en ældrecheck. Erfaringerne fra Sverige viser, at en flyafgift både rammer luftfarten økonomisk og går ud over arbejdspladser og sammenhængskraften i landet.

Vi anerkender fuldt ud, at luftfarten skal bidrage til at reducere CO2-udledningerne. Branchen vil rigtig gerne selv gå forrest i den grønne omstilling. Men nationale flyafgifter er ikke den rette løsning – slet ikke, når pengene bliver brugt på andre ting end en grøn omstilling af branchen.

Luftfart er vigtig for dansk økonomi og danske arbejdspladser

Hvis færre flyver, risikerer vi halvtomme fly, hvilket om noget er skidt for klimaet. Og vi risikerer at miste arbejdspladser – ikke kun for vores medlemmer i luften, men for alle dem, der direkte og indirekte beskæftiger sig med luftfart, turisme og transport af varer. Dansk erhvervsliv vil stå svagere, hvis vi ikke er så forbundet til resten af verden, som vi er i dag med Københavns Lufthavn som en vigtig europæisk hub.

Lad os i stedet fokusere på bæredygtige løsninger, der ikke truer landets sammenhængskraft eller fremtidige vækstmuligheder. Luftfart er en central del af vores infrastruktur, og vi har brug for politiske beslutninger, der støtter – ikke hæmmer – udviklingen.

Frem for at indføre passagerafgifter, der har en begrænset effekt, bør vi i stedet fokusere på internationale løsninger og investering i ny, bæredygtig teknologi.

Lærdom fra corona-tiden: Vi kan ikke undvære luftfart

Kritikere af luftfart foreslår en simpel løsning: at holde op med at flyve. Men vores samfund kan ikke undvære luftfarten – det så vi tydeligt under corona-pandemien. Luftfarten er uundværlig for en moderne, globaliseret verden, og det er ikke en realistisk mulighed at gå tilbage i udviklingen.

Fra et teknologisk perspektiv er løsningerne på luftfartens miljømæssige udfordringer inden for rækkevidde. Vi har teknologier, som kan reducere klimaaftrykket betydeligt. Fossilfrie flybrændstoffer som SAF (Sustainable Aviation Fuels) kan mindske CO2-udledningerne fra flyvninger markant, men for at dette skal lykkes, kræver det en markant eskalering i produktionen. Det vil kræve politisk støtte, investeringer og globalt samarbejde.

De rigtige tiltag kan skabe en mere bæredygtig fremtid for luftfarten. Luftfarten har altid været en ambitiøs og innovativ branche, og vi skal sikre danske arbejdspladser og dansk økonomi. Det gør vi med samarbejde og udvikling – ikke nationale afgifter og afvikling.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev