Luftfart.nu har talt med Ole Krohn, finansekspert på TV2, om krisen for de ansatte i flybranchen. Der kan være lys for enden af tunnelen. I går kom den første store milliard-pakke til SAS
Alle danske luftfartsselskaber styrtbløder i disse dage. Men er der overhovedet noget, der tyder på, at krisen stopper for branchen på et tidspunkt?
Og har piloter og kabineansatte udsigt til at få en rimelig løn, mens de er hjemsendt?
Flyvebranchens Personale Union kæmper en hård politisk kamp for sidstnævnte. Luftfart.nu har talt med TV2’s finansekspert Ole Krohn om udsigterne til at redde selskaberne.
– Som det ser ud lige nu. Har du så en kommentar til, hvad det her kommer til at betyde på sigt?
– For det første. Der er ingen tvivl om, at vi, det gælder også mig selv personligt, har fået øjnene op for, hvor meget luftfartsbranchen betyder for samfundsøkonomien. Vi ser jo ikke alene luftfartsbranchen opleve en nærdødsoplevelse, vi ser jo også, at det spreder sig som ringe i vandet til andre sektorer, siger Ole Krohn.
For eksempel er et transportfirma som DSV, et af verdens største, nu ude at trække deres forventninger til året, der kommer. De bruger mange lastvogne, men også flytrafik til at supplere.
– De får smadret deres infrastruktur i DSV, siger Ole Krohn.
Service- og turistbranchen er også under alvorligt økonomisk pres. Der er tale om en samfundskrise og en økonomisk krise udover det sundhedsmæssige aspekt.
Hos selskaber som SAS og Norwegian ligger det nu i kortene, at man ikke kan overleve, hvis man ikke får betydelig statshjælp.
– Dvs., at den norske regering skal ind og redde Norwegian, og den danske og svenske regering, som er medaktionærer, de skal ind og redde SAS. Og der kan man jo kigge på askesky-tilfældet i 2010, hvor man havde nogle af de værktøjer fremme, man kan bruge, siger Ole Krohn og fortsætter:
– Der kommer staten til at garantere en række lån, og noget af det man også så under askesky-sagen for ti år siden, er, at man vil kompensere for tab af indtægter. For man kan jo sige, at luftfarten simpelthen tager en samfundsmæssig opgave for at lukke ned, for at undgå spredning af coronavirus.
Milliardpakke fra dansk og svensk regering
– I en periode vil man kunne holde dem på et eller andet nødblus, der sørger for, at om tre eller seks måneder, når tingene forhåbentlig er normaliserede igen, jamen så kan man genoptage aktiviteten på nogenlunde samme niveau, siger Ole Krohn.
Og i går, tirsdag den 17. marts sidst på eftermiddagen, efter luftfart.nu havde interviewet Ole Krohn, kom et af de store værktøjer så endelig i brug.
Den danske og svenske regering gik sammen om at stille garantier for i alt tre milliarder svenske kroner, svarende til godt to milliarder danske kroner for SAS.
Ole Krohn mener også, at man skal se den store kompensationspakke, altså med lønkompensation fra regeringen i søndags, som nærmest skræddersyet til luftfartsselskaberne i Danmark.
– Og hvorfor er den det? Det er den fordi, at en lang række folk, der er ansat i luftfarten, er relativt beskedent lønnede, dvs. så kan man få en meget stor kompensation fra staten, når man sender dem hjem.
Og det der også er smart, er, at de funktionærer, der er ansat, og som vil indgå, dem kan man nemlig ikke sende hjem.
– Piloter osv. er jo også ret dyre?
– Ja, og derfor er der ingen tvivl om, at det ikke kan stå alene. Jeg er ret sikker på, at den der 20 pcts. lønnedgang, den står sammen med den her lønkompensation. Det har jeg i hvert fald fået at vide af kilder, der har lidt forstand på sådan noget. Fordi, man kan jo ikke sende piloter hjem, og så modtage 23.000 eller 26.000 kroner fra staten i kompensation. Det batter jo ingen steder, siger Ole Krohn.
Han forklarer, at rent omsætningsmæssigt kan det godt være, at man på et tidspunkt bliver nødt til at sige, at nu er vi inde i mere permanent farvand.
– Nu kan vi simpelthen se, at forretningen er skrumpet med xx, og derfor er vi nødt til at skære. Men i første omgang varer den her lønkompensationssag jo tre måneder. Så håber man, at det er drevet over. Men om den er det, er der ingen af os der ved, lyder det fra finanseksperten.