Flybilletter skal pålægges en skat. Det mener Klimarådet, som vil gøre flybilletter dyrere til gavn for klimaet.
Udledningen af CO2 stiger, men det er langt fra ensbetydende med, at flyindustrien ikke har lagt sig i selen for at gøre lufttransporten langt mere effektiv, når det handler om forbruget af CO2-udledende brændstof.
Siden de første passagerjetfly gik på vingerne i slutningen af 1950’erne og starten af 1960’erne, er der sket en effektivisering i flyvemaskiners brændstofforbrug på op til 70 procent frem til i dag. Det viser en oversigt over flytypers brændstofforbrug fra ICAO, International Civil Aviation Organisation.
Fra 15 til 45 kilometer på en liter
Boeings 707’er var blandt den første generation af passagerjetfly og det første af sin slags fra den amerikanske flyproducent i Seattle. Motorernes brændstofforbrug og antallet af sæder i kabinen betød, en liter brændstof rakte til at flyve en passager 15 kilometer.
Økonomien blev dog straks bedre med den ny generation af store wide-body-fly, som blev lanceret i 1970’erne. Boeings 747, Douglas’ DC10 samt Airbus’ A300 reducerede i snit brændstofforbruget per transporteret passager med omkring en tredjedel.
Godt 50 år efter den første generation af jetfly kunne amerikanerne så præsentere ”drømmeflyet”, Boeing 787 Dreamliner. Med denne er brændstofforbruget afhængigt af antal sæder i kabinen bragt ned på 2,2 liter per passager per 100 kilometer. Det svarer til at flyve en passager 45 kilometer per liter.
Ifølge ICAO leverer Airbus’ pendant til Dreamlineren, Airbus A350, en sammenlignelig præstation. Blandt andre SAS har lagt ordre ind på denne flytype.
Mindre brændstof giver mindre CO2
Udviklingen af mere brændstofeffektive fly hænger i høj grad sammen med økonomi. Brændstof udgør nemlig en væsentlig post i det samlede regnskab for en flyrejse.
Effektiviseringen er blandt andet opnået gennem bedre motorer, aerodynamisk design, mindre vægt og flere sæder ombord i flyene.
Men ved at reducere brændstofforbruget reduceres også udledningen af den klimaskadelige CO2, som er direkte proportional med mængden af forbrugt brændstof.
Et kilo brændstof, svarer til ca. 1,25 liter, bliver i forbrændingen omdannet til 3,16 kilo CO2.
Dansk flyvebranche går skridtet videre
Især den teknologiske udvikling har således været med til at gøre fly langt mere energieffektive. Herhjemme har branchen imidlertid selv peget på, at der skal mere til, hvis flyindustriens CO2-udslip skal ende i et rundt nul.
Dansk Luftfart, der repræsenterer lufthavne og flyselskaber, har således fremlagt en plan for 100 procent CO2-neutral luftfart i 2050.
Dette skal blandt andet opnås gennem CO2-kompensation, øget udvikling af bæredygtigt brændstof og langsigtede teknologiske løsninger. Øget forskning er derfor nødvendigt, påpeger branchen, samt etableringen af en dansk produktion af bæredygtigt brændstof.
Som et konkret eksempel på at gøre luftfarten CO2-neutral gennem forskning og udvikling har den norske regering sat fokus på at elektrificere blandt andet flytrafikken. SAS og Widerøe er partnere i projektet, der forventes at elektrificere alle norske indenrigsfly i 2040.
Fremtidens klimavenlige fly og tiltag
Allerede i dag findes der startup-virksomheder, der arbejder på gennembruddet for elektriske passagerfly til kommerciel brug. Elfly betragtes som klimavenlige, fordi de kan lades op på eksempelvis CO2-neutrale solceller eller vindmøller.
Zunum Aero er en Seattle-baseret startup, som blandt andre flyproducenten Boeing og luftfartsselskabet JetBlue har investeret i. Her arbejder man på at udvikle et 12-sæders og på sigt 50-sæders hybrid-fly med en rækkevidde på godt 1.100 kilometer.
EasyJet præsenterede i september 2018 et partnerskab med Wright Electric om et 120-186 sæders elektrisk passagerfly med en rækkevidde på 540 kilometer. Og i Tyskland er brintdrevne fly på tegnebrættet og fremhævet som et muligt alternativ på kortere ruter.
Imens elektriske eller brintdrevne fly vil kræve helt nye designs, har blandt andre finske Neste Oil vendt sig mod udviklingen af bæredygtig brændstof, der kan hældes direkte i tanken på eksisterende fly. Dette vil ifølge producenten fjerne op til 80 procent af de klimaskadelige CO2-emissioner.
Ind til teknologiske løsninger bliver en realitet har både SAS og Danish Air Transport indført CO2-kompensation for en række af selskabernes respektive ruter, som fungerer ved at penge investeres i projekter, som reducerer den CO2, flyene udleder.