Lavprisflyselskabet Norwegian lægger et fælt regnskabsår bag sig.
Fjerde kvartal resulterede i et underskud på næsten en milliard norske kroner og et underskud på cirka 230 millioner kroner for hele 2017.
Det skriver Berlingske Business, der citerer topchef Bjørn Kjos for at kalde Norwegians år 2017 for et »møgår«.
Det i dag paneuropæiske luftfartsselskab øger i sit seneste regnskab omsætningen, men problemer med at finde piloter nok, stigende brændstofpriser og valutamodvind har givet det ellers fremadstormende Norwegian sit blot tredje underskud i selskabets historie.
Finanstilsyn gransker bank-forretning
Det er dog ikke kun olie og valuta, der gør Norwegian-regnskabet til kedelig læsning for aktionærerne.
Det norske flyselskab skriver i årsregnskabet, at man har en igangværende sag med det norske finanstilsyn vedrørende den bogførte værdi af Norwegian Bank.
Finanstilsynet har forhørt sig omkring Norwegians måde at værdisætte bankaktivet på, og hvis Finanstilsynet ender med at gå imod de anvendte regnskabsmetoder, kan det koste selskabet lige i underkanten af to milliarder norske kroner.
Analysechef: Der er altså noget helt galt
Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker og analysechef i Sydbank, fremhæver paradokset i, at Norwegian sælger masser af billetter, trods et stort underskud:
»Der er altså noget helt galt, når man leverer et underskud i et år, hvor stort set alle andre luftfartsselskaber giver overskud,« siger han ifølge DR.
Analysechefen vurderer, at Norwegian har undervurderet, hvor besværligt det kan være at vokse så hurtigt indenfor luftfartsbranchen.
»Det har været dyrt at starte langdistanceruter op, det har været dyrt at oplære nye piloter, det har været dyrt at skulle kompensere passagerer som er strandet, når trafikprogrammet ikke har hængt ordentlig sammen,« siger Jacob Pedersen.