Det betyder meget at kunne få dækket udgifter til certifikatfornyelse af FPU-puljen, fortæller to tidligere Jet Time-piloter, der netop har været i 737-simulator i København. Men der er stadig brug for mere hjælp til dansk luftfart, lyder det fra piloterne og deres examiner.
For piloterne Mikkel Kaslov og Camilo Madsen er det snart et år siden, at de sidst har fløjet 737. De arbejdede for flyselskabet Jet Time og havde deres sidste flyvninger i marts 2020.
Nu har de været i 737-simluatoren hos CAE i København for at forny deres certifikat sammen.
”Det gik godt. Man var spændt, fordi det næsten er et år, siden vi sidst har fløjet, men det kom hurtigt tilbage, og så var det, som det plejer at være. Det var en positiv oplevelse og rart at være ude igen og sidde i et cockpit. Det har man savnet,” siger Camilo Madsen, der er styrmand og har fløjet siden 2013.
I sommer mistede cirka 100 Jet Time-piloter deres job, og de stod for selv at skulle at betale for deres certifikatfornyelse. Men oprettelsen af FPU-puljen betyder nu, at de kan få dækket udgifterne.
”Puljen gør helt klart en forskel. Det er virkelig en positiv mulighed og en kærkommen hjælp. Specielt når jeg tænker på mine yngre kolleger, som har gældsat sig. Det er nogle store udgifter, man står med som arbejdsløs pilot, og vi blev forsømt i regeringens håndtering af corona-restriktionerne. Det er fint at lukke ned, men så må man også hjælpe de brancher, der er presset op i et hjørne,” siger Camilo Madsen.
FPU åbner for ansøgninger til pilot- og flyvelederpulje
Godt forberedte
Mikkel Kaslov, der har fløjet i 25 år, havde sin sidste flyvning 19. marts sidste år. Han fortæller, at hans og Camilo Madsens certifikatfornyelse gik, som det skulle. De var blandt andet igennem en manøvredel, håndterede motorfejl og andre fejl på flyveren, og de lavede forskellige anflyvninger.
”Camilo og jeg var godt forberedte og havde brugt nogle dage på at læse op og gennemgå vores viden. Man kan godt bare møde op, men man skal kunne de her ting udenad, og det er godt at benytte en simulatorsession til at genopfriske de ting, man skal kunne,” siger Mikkel Kaslov, der ligesom Camilo Madsen glæder sig over, at udgifter til certifikatfornyelsen kan dækkes af FPU-puljen.
”Vi er meget glade for at få muligheden for at vedligeholde vores certifikat. Vi har alle sammen fået revet gulvtæppet væk under os. Mange af dem, der får mulighed for at få betalt certifikatet, har været gennem en konkurs, så at kunne få dækket udgifter på op til 15.000 kr. gør en forskel,” siger Mikkel Kaslov.
Godt at kende Jet Times procedurer
Camilo Madsen og Mikkel Kaslov var i simulator med deres tidligere Jet Time-kollega Allan Lavridsen som examiner, og det er en god ting, at de har fælles erfaring fra Jet Time, fortæller de.
”Når jeg går op sammen med Camilo og Allan, kender de begge Jet Times procedurer. Hvis man har to piloter fra forskellige selskaber, kan man ikke helt de samme procedurer. Man skal nok få tingene til at virke, men Camilo, Allan og jeg ved præcis, hvor vi har hinanden, så det er en fordel, at man er fra samme selskab og kan aftale procedurerne,” siger Mikkel Kaslov.
Allan Lavridsen fortæller også, at det har en betydning, at man som pilot er oppe med en pilot, man kender fra sin tidligere arbejdsplads.
”Piloter har en standard operating procedure (SOP), og den er forskellig fra selskab til selskab. Det gør samarbejdet for piloterne lidt nemmere, når de kommer fra et selskab, der gør tingene ens. Der er mange ting at se til derude, alle klokkerne ringer, og piloterne kan antage en masse ting, som når Camilo for eksempel ved, hvad Mikkel gør om lidt, fordi de har lært det i Jet Time,” siger Allan Lavridsen.
Efter FPU-protest: Advokat afsættes i sag om Jet Time-konkurs
Holder niveauet
Allan Lavridsen ønsker ikke at oplyse, hvilke øvelser der fandt sted i simulatoren, men han fortæller, at de tidligere Jet Time-piloter, som han har haft gennem simulatoren, generelt klarer det godt.
”Piloterne gør det rigtig godt, selvom de ikke har fløjet i et helt år. Langt de fleste er meget motiverede og velforberedte, og det er en god oplevelse for dem at komme ud og røre ved en flyver igen. Det er fantastisk, at de kan holde niveauet efter så lang tid,” siger Allan Lavridsen, selvom han også er bekymret for, hvad der sker, hvis ikke piloterne kommer ud at flyve snart.
”Man kan ikke fortsætte med at performe på det her niveau uendeligt, hvis ikke man kommer ud at flyve. Relativt snart vil vi nærme os et punkt, hvor piloterne skal have noget træning, hvis de skal kunne holde det høje niveau, de har nu,” siger Allan Lavridsen.
Brug for yderligere hjælp til danske selskaber
Allan Lavridsen mener, at puljen med midler til certifikatfornyelse har gjort en forskel, fordi færre pilotcertifikater udløber, men han ønsker også, at der kommer flere penge i puljen, i tilfælde af at coronakrisen fortsætter meget længere.
”Hvis krisen varer ved, er det værste scenarie, at vi kommer ud på den anden side, og at der ikke findes noget dansk luftfart. Der var vi endt, hvis ikke vi havde fået den her pulje. Der havde været meget få danske piloter tilbage. Nu har vi basen for, at de luftfartsselskaber, der gerne vil starte op igen, har nogle piloter, de kan ansætte,” siger Allan Lavridsen.
Camilo Madsen er fortrøstningsfuld og tror på, at luftfartsbranchen nok skal komme tilbage, men han mener også, at der fortsat er brug for politisk hjælp, hvis de danske flyselskaber skal klare sig.
”Folk er trætte af at være hjemme i Danmark. Alle, jeg taler med, vil ud at rejse. Men regeringen bliver også nødt til at hjælpe flyselskaberne i gang. Man kunne hjælpe med at dække de træningsomkostninger, som selskaberne har, når de skal genansætte gamle kolleger. Det er virkelig vigtigt, at man får reddet de danske selskaber. Her tænker jeg meget på Sunclass, Jettime, Great Dane og alle de her små flyselskaber, som har mange udgifter, men som bliver overset i det store spil,” siger Camilo Madsen.