SAS hives i retten: Skylder passagererne millioner efter sidste sommers pilotstrejke

Flere firmaer, der hjælper passagerer med at få kompensation ved aflysninger og forsinkelser, hiver nu SAS i retten. Det sker, fordi selskabet ikke har udbetalt kompensation til nogle af passagerer, der blev ramt af sommerens pilotstrejke. Det skriver DR.

Firmaet Flypenge er i gang med at forberede 600 sager til domstolene og vurderer, at SAS bør betale et millionbeløb i kompensation. Et andet firma, Flyhjælp, har anlagt 30 sager og har flere på vej.

Ifølge begge firmaer har passagererne oplevet, at SAS afviser kompensation og refusion for køb af nye billetter, når de rejsende selv har købt nye billetter for at komme hjem efter at være strandet på grund af pilotstrejken.

Firmaet Flypenge fortæller, at EU-domstolen tidligere har afgjort, at flyselskaber skal udbetale kompensation ved en lovlig varslet overenskomstkonflikt. Denne afgørelse kom også på baggrund af en en pilotstrejke i SAS.

SAS har ikke ønsket at lade sig interviewe til DR, men beklager, at tingene ender i retten og anbefaler, at utilfredse kunder henvender sig direkte til SAS.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev