Politisk forståelse for luftfartens krise

FPU har henvendt sig til regeringen med seks forslag til sikring af dansk luftfart. Mandag var FPU inviteret til at uddybe forslagene for beskæftigelsesministeren og transportministeren. Et godt og positivt møde, siger FPU’s formand.

Næsten 700 tidligere Norwegian-ansatte er sendt ud i mørket efter konkursen af de danske bemandingsselskaber den 20. april, og i SAS går de ansatte rundt med ondt i maven efter selskabets melding om, at hver anden ansat risikerer at modtage en fyreseddel. Samtidig begynder andre danske og nordiske selskaber også at varsle større fyringsrunder.

Luftfartsbranchen bløder, og mens resten af samfundet kan se frem mod en snarlig genåbning, så bliver konsekvenserne af corona-krisen langstrakte for de ansatte i luftfart.

Beskæftigelsesminister, Peter Hummelgaard, og transportminister, Benny Engelbrecht, udtrykte stor forståelse for luftfartens særlige situation. Begge ministre kvitterede derfor også for FPU’s konkrete forslag til sikring af dansk luftfart, som de vil tage med i det videre arbejde.

Det fortæller FPU’s formand, Thilde Waast, der via en skype-forbindelse mødtes med transportministeren og beskæftigelsesministeren i går mandag den 11. maj.

Hjælpepakker som redningskrans

I ugerne efter den store nedlukning af Danmark lancerede regeringen sammen med folketingets partier en række storstilede hjælpepakker.

Lønkompensationsordningen blev præsenteret den 15. marts af regeringen og arbejdsmarkedets parter, deriblandt FH som FPU’erne er medlem af. Ordningen sikrer lige nu 65 procent af FPU’erne med lønkompensation på op til 30.000 kroner om måneden punktum.

Den 19. marts præsenterede regeringen så en hjælp til de selskaber, der mister indtægter i nedlukningsperioden. Denne pakke kan rigtig mange luftfartsselskaber benytte sig af til at få dækket op mod 80 pct. af deres udgifter i en fire måneders periode. Hjælpepakkerne udløber begge den 9. juli.

Mens resten af arbejdsmarkedet står op og går på arbejde, vil luftfarten dog stadig være ramt af krisen året ud.

– Vi sætter pris på regeringens tiltag, der i høj grad har fungeret som redningskrans for mange af vores medlemmers job. Men der er brug for mere og ikke mindst noget sigtbarhed. Derfor opfordrer vi til forlængelse af pakkerne for os, der er særligt ramte, siger FPU’s formand.

Positivt møde

På mødet med ministrene uddybede FPU de seks forslag, der har til formål at sikre dansk luftfart og de ansattes livsgrundlag gennem hele corona-krisen.

FPU fokuserede på lønkompensationsordningen, som fagforeningen håber bliver forlænget, forøget og måske endda tilpasset direkte til luftfartsbranchens udfordringer.

– Vores medlemmer har brug for en sikring af deres livsgrundlag, og selskaberne har brug for en udsigt til hjælp, mens flåden helt – eller delvist – holder stille, fortæller Thilde Waast, der oplevede en stor lydhørhed.

– Beskæftigelsesministeren anerkendte vores bekymringer, og der overvejes i øjeblikket mulige løsninger for de brancher, der er ekstra hårdt ramte. De tager vores forslag med i deres betragtninger, siger Thilde Waast. Det er dog endnu ikke til at sige, om der kommer generelle løsninger for arbejdsmarkedet, eller snarere branchespecifikke løsninger.

Genåbning og et lys i mørket

Afslutningsvist på mødet drøftede FPU muligheder og foranstaltninger i forhold til genåbning af luftfarten.

Drøftelserne foregik naturligvis direkte med Transportministeren, der netop nu drøfter internationale retningslinjer med sine ministerkolleger på EU-niveau.

FPU afsluttede mødet med en opfordring om fokus på værnemidler til passagerer og ansatte fremfor at pille sæder ud af flyene.

– Det er helt afgørende, at vi får gang i luftfarten igen. Vi håber, at værnemidler såsom handsker og mundbind kan være tilstrækkeligt, afslutter formanden for de flyvende i Danmark.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev